Sabtu, 4 April 2020

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibiasakan untuk membersihkan diri, memakai topeng muka bila keluar dan membuat penjarakan fizikal. Kepanikan tersebut membawa kekurangan stok bahan terlaris abad ini, hand sanitiser dan topeng muka. Masing-masing memiliki kesedaran untuk siap siaga dan sedaya upaya memiliki dua perkara tersebut. Supermarket dan kedai runcit menuai hasil kerana pada ketika terjadi perebakan wabak, butik berjenama seperti beg dan pakaian dll bukan pilihan utama ketika ini. Yang diperlukan ialah survival untuk kelangsungan hidup. 

Seperkara yang nyata, COVID-19 membuatkan kita merasakan dunia ini rapuh dan rentan bermasalah selepas ini. Tiada siapa menduga pada ketika dunia bersedia untuk menghadapi cabaran industrial revolution 4.0, dunia perubatan seluruh dunia tidak bersedia atau tidak memiliki vaksin untuk menghadapi wabak baharu yang belum disahkan secara saintifik dari mana asal-usul sebenarnya. Satu demi satu yang terjangkiti rebah dan tumbang khususnya negara teruk mengalami perebakan wabak ini, seperti China, Italy, Sepanyol, United Kingdom dan Amerika Syarikat, bahkan negara serumpun kita Indonesia yang kini berada di zon merah COVID-19!

Wabak ini membuat ekonomi para pemain dalam industri kecil sederhana meruncing, pasaran modal jatuh dan ditutup sementara, industri penerbangan kerugian berjuta ringgit, tempahan pesawat ditangguh atau dibatalkan, harga minyak mentah dunia jatuh, acara sukan besar ditangguhkan dan permintaan atau penawaran barang berstatus mewah menjadi tidak berguna langsung disaat sukar. Masyarakat dunia memiliki kesedaran tinggi bersatu memutuskan untuk memutuskan rantaian jangkitan penyakit dengan duduk di rumah dan menjaga jarak fizikal. Sesi persekolahan dan pengajian tinggi dibuat secara dalam talian.

Meskipun wabak ini membuat kita seperti tidak berdaya, namun kita harus mengamati dan menaakul frasa sarat makna yang berbunyi "necessity is the mother of invention" - Plato. Dalam erti mudah, disebalik kesulitan, ada kemaslahatan. Kesulitan boleh menjadi peluang dalam membangun ekonomi bagi mereka yang peka dan tahu. Dalam perniagaan, untuk penakatan jangka panjang baik dalam bentuk portfolio dan aliran tunai, masyarakat peniaga harus memerah otak untuk mencari profil perniagaan yang sifatnya lestari dan tidak rentan dengan permasalahan yang berlaku. Pemodal dan peniaga perlu mencari tahu apa yang diperlukan oleh masyarakat sepanjang masa. Yang nampak kini, perihal yang berkaitan dengan keselamatan kesihatan, makanan, pendidikan dan keperluan bahan binaan. 

Bagi masyarakat biasa, wabak ini sudah tentu memberi kesan mendalam dan mendidik kita tentang perlunya simpanan disaat sukar. Wabak ini memberi pelajaran berguna untuk menyerap dan membiasakan amalan hidup bersederhana. Bersederhana dalam erti yang sesungguhnya. Bagi negara yang bergantung kepada import bahan makanan, bukan kerajaan sahaja harus memikirkan tetapi rakyat negara perlu berfikir inklusif, beringat tahap tinggi dan memiliki kesedaran mendalam untuk sedar dari mimpi bahawa kita semua perlu membantu negara untuk membangun industri budi daya tanah, iaitu menanam padi dan keperluan lain demi keselamatan makanan negara ini, Brunei Darussalam. Masyarakat kita perlu menghentikan pembaziran dan bersederhana dalam segala hal. Ayuh...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...