Jumaat, 4 Januari 2013

SIMG, 20-21 Disember 2012, Pontianak, Kalimantan

Mohd Azurin Othman bergambar bersama delegasi  NBD 

Bersama Prof. Emeritus Dato Dr. Ghouse Nasrudin

Bersama Pengiran Dr. Haji Mohamed, Dr. Yusriadi dan seorang teman
 Seminar Internasional Melayu Gemilang yang mengangkat tema "Warisan Kearifan Lokal dan Pendidikan Karakter Nusantara" diadakan di Rumah Adat Budaya Melayu dan Hotel Orchardz, Jalan Perdana Pontianak, Indonesia. Akademisi nusantara baik di Indonesia, Malaysia dan Brunei Darussalam mempresentasikan wacana mereka dalam SIMG yang mengambil masa selama dua hari. Berbicara tentang Pontianak, sebenarnya saya sudah dua kali ke sini. Sebelumnya pada bulan Jun 2006 ketika selesai pengajian sarjana muda, dan terus direkomendasikan oleh pimpinan jabatan di bawah Allahyarham Dr. Mataim bin Bakar untuk mengikuti kembara Jejak Kesultananan di Borneo yang dipimpin oleh Pusat Sejarah Brunei. Singgah di Pontianak ketika itu cuma dua hari semalam kerana komitmen penyelidikan yang diperbantukan tim sokongan darat yang terdiri daripada 14 buah kenderaan pacuan 4 roda di bawah Persatuan Pacuan 4 Roda Brunei Darussalam. Ia sebuah momen perjalanan yang luar biasa dan indah kerana melewati pelbagai laluan yang mencabar, memasuki denai, belantara hijau yang mempesona, kampung, becak dan lumpur yang menjanjikan pengembaraan yang luar biasa, dipenuhi kebimbangan  dan kekhuatiran ketika meredah air sungai melimpah yang merupakan satu-satunya laluan untuk ke seberang. Satu pengalamaan yang luar biasa dituai daripada penjelajahan ini ialah mengamati ragam kehidupan masyarakat yang padat.
 Henita mempresentasi wacana berkaitan  mantra

Mereka orang baik dan sentiasa ramah dengan tetamu luar yang menjengah ke kawasan mereka. Ringan untuk membantu. 

Berbalik kepada peluang menghadiri SIMG, ia terasa seperti sireh pulang ke ganggang kerana sejak menjejaki ke Pontianak apatah lagi di seluruh Kalimantan pada tahun 2006 dahulu, hati terasa ingin untuk datang lagi. Kerana apa? Jawapan tidak lain ialah pengalaman yang diperoleh melalui kembara panjang dengan menyulitkan apa lagi pergi ke lapangan seperti ke kampung,   tempat sejarah dan segala hal kehidupan yang bernuansa, lebih mudah membuat kita menghargai hidup ini berbanding jika kita pergi ke bandar dan duduk makan di mall-mall super.

 Kuih Melayu

Resep kuliner kepiting di Abang Kepeting
 Kepada mereka-mereka yang berhajat ke Pontianak, tidak sulit untuk mencari kuih-kuih Melayu. Pergilah ke kafe yang letaknya di basemen Rumah Adat Budaya Melayu. Di sana, pelbagai kuih Melayu disajikan.
Bawal goreng terbang, rasanya gurih dan renyah
Mohd Azurin Othman bergambar bersama
Yang Berhormat dari Negeri Kedah Darulaman


Bersama sahabat lama Nurul Hadi dan abangnya (warga Pontianak)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...