Khamis, 23 Januari 2014

"Hari Pertama Masuk Sekolah"

Khamis 23 Januari 2014, Ketua Jabatan melaksanakan tindakan proaktif dalam mengemaskan perkara-perkara administrasi iaitu penggarapan minit dan memorandum khususnya dari segi format, pengisian dan perkara-perkara penting lain yang selama ini tidak diperhatikan dengan baik, dan perlu diberi perhatian sewajarnya. Mungkin kelihatan kecil. What? Perkara kecil jika tidak diberi perhatian serius akan menyebabkan berlakunya masalah serius seperti pembaziran kos, masa dan tenaga. Jauh daripada itu ialah ketidakpekaan pelaksana dalam melaksanakan tanggungjawabnya sehingga menyebabkan munculnya sikap lepas tangan. So? Apa yang dilakukan oleh Ketua Jabatan adalah sebuah keprihatinan tinggi bagi mewujudkan situasi kondusif untuk bersama-sama menanai rasa kebertanggungjawaban dan kepedulian terhadap setiap tindakan administrasi yang menyangkut tentang format, standard dan apatah lagi kepiawaian menanggapi wacana yang digarap. 

Taklimat singkat diberikan bersekali dengan simulasi tugasan mengikut kumpulan kepada pegawai-pegawai kanan jabatan. Alhamdulillah, banyak pencerahan yang diperoleh yang selama ini dianggap hal sepele dan tidak diperhatikan. Tentunya tujuan pencerahan tersebut untuk mendorong pelaksanaan tindakan menjadi lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...