Rabu, 9 Julai 2014

meraih spirit daripada true spirit Bapak Hary Tanoe

Beberapa hari ini sempena bulan Ramadhan al Mubarak, tersisa waktu setelah tamat waktu bekerja kurang lebih pukul 2.30 petang. Sementara menunggu waktu berbuka, aku membunuh waktu dengan menghadam makna dari buku ke buku untuk santapan nurani dan bagi mencerdaskan fikir. Daripada linglung dan bengong tanpa mengisi waktu dengan hal-hal yang tidak bererti, tentunya lebih baik membaca. Adalah dua tiga buku biografi yang kubaca. Figur menarik tentu. Antaranya buku biografi Bapak Sandiaga Uno (Pemilik Mandala Air), melalui cerita bertajuk "Sandiaga Uno: Ini Baru Permulaan", Bapak Surya Paloh (pengusaha kaya dan pemilik media Metro TV) - "Surya Paloh: Matahari Restorasi, Sang Ideolog", Bapak Hary Tanoe (pengusaha dan  pemilik media tv antaranya MNC, RCTI dan Global TV) - "True Spirit Hary Tanoe". Mereka figur tersukses, tersohor, rendah hati dan berjiwa dermawan. Selain kaya, mereka memiliki jet peribadi, wow. Saya bila agaknya...huhuhu. Buku biografi figur-figur ini ditulis oleh peribadi yang rapat dan tahu sepak terajang bagaimana figur-figur berkenaan menjalani hidupnya, memegang kendali bisnes dan menjadi sosok panutan bagi ramai anak-anak muda yang bermimpi untuk sukses atau paling tidak, mampu mandiri dan merasa bangga tanpa perlu menyulitkan orang tua sepanjang hidupnya. Buat anak-anak kita yang sudah besar dewasa, harus punya malu dong jika masih  meminta-minta dan mengharapkan orang tua untuk memberi top up pulsa (easi kad) kita. Ingin sukses, harus berdarah dingin dan punya nyali untuk menangkap peluang. Wah, saya sudah bersyarah-syarah pula.

Saudara-saudara,

Semua buku biografi berkenaan sudah habis saya baca. Bukan untuk menilai bukan untuk memuji. Semuanya kandungannya menguggah, menginspirasi, memberi energi positif dan membuka semesta saya untuk melihat sesuatu dan bagaimana sesuatu itu dapat dicerdaskan dengan akal sihat. Di antara buku berkenaan, saya terkesan gaya berfikir dan bertindak Bapak Hary Tanoe. Buku bertajuk "True Spirit Hary Tanoe (mengintip rahasia sukses sang raja media Indonesia) mengandungi pesan-pesan positif yang penuh makna. Pak Hary Tanoe juga menuangkan potongan kata-kata yang berenergi buat menyuntik semangat bagi kita-kita bagaimana menjadi pengusaha, dan sekali gus pengusaha yang pintar memegang kendali bisnes dan pintar pula menangkap peluang untuk mengembangkan bisnes yang sedia ada. Luar biasa. Membaca bukunya buat spirit saya terbenah, ini belum lagi berjumpa tatap muka dengan beliau. Akan adakah itu? Memetik katanya "kalau anda mau sukses, jangan hanya menjadi orang yang responsible tapi juga reliable". 

Saudara-saudara

Membaca biografi mereka yang sukses dijagat raya seperti Pak Sandiaga Uno, Pak Surya Paloh dan Pak Hary Tanoe, membuat orang seperti saya memasang angan-angan. Kelebihan manusia itu antaranya kerana manusia bisa bermimpi, memiliki mimpi dan memasang angan-angan. Namun bak kata Pak Hary Tanoe, memiliki mimpi sahaja tidak cukup tanpa punya nyali untuk mengambil risiko membangunkan mimpi kita. Lihatlah bagaimana suksesnya penulis seperti J.K Rowling. Katanya "semua menjadi mungkin jika anda punya keberanian". Nah saudara-saudara, tanya pada diri anda, apakah usaha anda cukup? Apakah anda tidak ingin mengembangnya? Untuk saya, saya ingin mengongsikan spirit yang saya dapat untuk anda menjadi sukses. Sukses anda kerana membaca hal kecil saya dapat dan kongsikan, bermakna saya juga membantu saudara-saudara seperti inspirasi yang saya dapatkan daripada pembacaan buku figur-figur berkenaan.

Salam spirit dan salam semangat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...