Rabu, 27 Ogos 2014

introvert dan suka kesunyian

Sejak di sekolah dasar, saya suka membaca. Membaca telah menjadi minat sejak lama malah kebiasaan itu menjadi nutrisi yang tidak dapat dihindari. Kebiasaan membaca bahan bacaan berat seperti falsafah, politik, sejarah, bahasa, budaya, dan biografi kisah kejayaan peribadi tertentu membuat fikiran tergugah kerana bahan bacaan berat sedemikian pada kebiasaannya menyajikan sebuah pengalaman dan tentunya dunia yang berbeza. Kini saya memburu dan membaca profil tokoh atau biografi figur serantau dan antarabangsa yang ditulis oleh penulis biografi terkenal. Menulis biografi adalah menulis kehidupan kerana ia memerlukan kemahiran menulis yang baik, pandai mengolah dan menyusun narasi hasil daripada pendekatan intens dengan figur yang ditulis. Jadi, penulis biografi terkenal biasanya sudah biasa dengan dunia tulis dengan gaya bahasa yang memikat, menyentuh, inspiratif dan berwarna. Kenapa biografi? Bagi saya, biografi adalah sebuah konseptual cerita figur tersukses yang harus siap memindahkan ruang privat yang biasanya sempit dan tertutup ke bentangan ruang publik yang luas tak bertepi ketika menjadi buku. Salah satu kekuatan biografi adalah kejujuran daripada subjek untuk membuka diri selebar-lebarnya. Dengannya, kita dapat menghadam dan mengaut sesuatu yang sangat menginspirasikan dan membuat saya selalu berasa bertenaga kerana adanya gerakan fikiran yang positif yang mendorong saya hasil daripada pembacaan berkenaan. Itulah yang saya rasakan pada ketika selesai mengunyah dan menghadam cerita dalam sesebuah biografi. Nah, kebiasaan membaca bahan bacaan berat ini membuatkan saya menjadi tidak berminat kegiatan ekstrakurikulum di sekolah dahulu. Malah kini dalam kegiatan sosiolisasi yang saban hari selalu ada.

Merunut balik hobi membaca yang saya rasa buku dengan saya tak ubah seperti secawan kopi dan sejemput biskut; yang saya baca kebanyakan justeru dikonsumsi orang dewasa yang termasuk kategori bacaan berat. Kecenderungan ini ternyata berbahaya kerana membuat saya menjadi orang serius dan cepat dewasa sebelum waktunya. Saya menjadi penyendiri, introvert, suka kesunyian dan sebolehnya menghindar daripada kebisingan dan tawa ria yang tidak terkawal yang seolah-olah menganggu gerak fikir saya untuk berkarya dan bekerja. Di sebaliknya pula, buku yang menggugah inilah menginspirasikan saya untuk berkarya bagi keperluan pekerjaan dan bahkan nutrisi yang saya dapatkan daripada pembacaan itu membuat saya mencintai dan ingin meneroka dunia melalui petualangan atau perjalanan darat ke negara lain. Tujuan tidak lain adalah melalui pemerhatian dan pengalaman sosial tatap muka ditempat baharu diharap akan dapat mengubah cara pandang dan cara fikir kita terhadap sesuatu setidaknya memberi satu dimensi baharu terhadap apa yang kita lakukan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...