Selasa, 18 November 2014

Kaunseling dan Kepingan Sejarah Yang Berlalu

Ada pertemuan ada perpisahan. Tak ada yang abadi dalam hidup. Begitulah hidup berkata. Yang tinggal hanya puing-puing memorabilia bercerita melalui foto dan video tentang bagaimana sebuah kebersamaan terbentuk pada ketika semuanya tidak saling mengenal kecuali yang datang dari agensi yang sama. 


Terima kasih para Cikgu di Bahagian Kaunseling dan Kerjaya, Kementerian Pendidikan kerana telah memberi warna dalam hidup kami. Kaunseling benar-benar mengesankan kerana ilmu tentang kaunseling juga memanusiakan manusia agar menjadi manusia sejati yang tabah dan mengerti bila berhadapan dengan masalah hidup. Mengapa kaunseling? Tidak lain kerana kehidupan memiliki bahasanya sendiri. Manusia tidak pernah menduga jalan nasib. Manusia akan berhadapan dengan banyak hal yang tidak sesuai dengan cita-cita. Disitulah kaunseling ada untuk memberikan penyuluhan dan pencerahan pada ketika kita kehilangan kendali untuk mengelola. 

Sisi lain bengkel ini yang juga penting ialah wujudnya semangat kesetiakawanan yang tinggi kerana daripada tidak saling mengenal menjadi kenal dan berdamping bagi membina ikatan silaturrahmi sesama.

dah tamat dik

Bersama Pembengkel Utama

ialah tu...peace

antara peserta yang menyerlah

kumpulan sape ah...

saatnya menunggu simulasi majlis penutupan
Kini semua telah kembali ke habitat pekerjaan masing-masing. Akankah ada hari esok bagi sebuah persahabatan yang telah terbentuk? Hanya masa yang akan menjawabnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...