Ahad, 2 November 2014

Seminar Memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Asean Kali Ke-2, Pattani, Thailaind, 25 - 27 Oktober 2014

Diberi kesempatan oleh pimpinan jabatan dan kementerian untuk menghadiri Seminar Memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa ASEAN Kali Kedua, di Pattani, Thailand pada 25-27 Oktober 2014 membuat saya berdecak kagum dengan semangat Melayu Thai khususnya warga Universiti Fatoni dalam mengupaya dan merealisasikan penganjuran seminar berkenaan. Pimpinan Universiti Fatoni dengan kerjasama DBP Melayu Thai dan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) berpadu tenaga membawa pakar, peneliti bahasa, linguistik khususnya cabang sosiolinguistik. Satu hal yang menarik ialah masyarakat Melayu Thai mempunyai kesedaran tinggi untuk meningkatkan taraf hidup mereka dan bekerja keras membangunkan universiti bagi menjamin daya saing bangsa ini untuk duduk setara dengan masyarakat majoriti di Thailand.

Seminar ini ditutup dengan pembacaan resolusi tentang pemartabatan bahasa Melayu termasuk rancangan menubuhkan Majlis Pendidikan Bahasa Melayu di negara ASEAN. Selepas pembacaan resolusi, seminar ditutup rasmi oleh Prof. Dr. Lufti Ismail Japakiya, Rektor Universiti Fatoni dengan penuh makna dan sarat dengan gagasan yang menggugah pemikiran peserta.

sesi forum

bersama pimpinan Universiti Fatoni

bersama para pensyarah UPSI bergambar berlatarkan salah
satu fakulti di Universiti Fatoni
bergambar ramai di majlis penutup seminar
salam perpisahan

bersama Presiden Alumni UPSI



Selain forum dan wacana, seminar ini juga dipenuhi dengan acara pengisian acara lintas budaya iaitu kunjungan ke Universiti Fatoni, lawatan ke masjid Takbai, dan tempat bersejarah lain. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...