Sabtu, 16 Mei 2015

Kunjungan Kerja ke Hanoi, Vietnam

Berpeluang berkunjung ke tempat baru dalam rangka rasmi mahupun bercuti tentu ada sesuatu yang baru atau pengalaman baru diperoleh. Sebelum menjejak, rasa sensasi sudah bertamu di hati dan pertanyaan demi pertanyaan menyapa antaranya seperti apakah negara berkenaan baik dari segi state of art mahupun landskap sosial, ekonomi dan politik. Nah, entri kali menuangkan sekelumit rakaman pancainderaku di Vietnam. Diberi peluang mengikuti The 3rd Meeting of United Nations Group of Experts on Geographic Names (UNGEGN) for Asia South East (ASE) Division di Hanoi, Vietnam pada 13 - 15 Mei 2015 merupakan satu pengalaman yang luar biasa. Aku tidak akan bercerita tentang mesyuarat ini kerana ia sudah tertuang dalam laporan kerja untuk jabatan. Yang akan aku sampaikan ialah pengalaman lawatan kerja ke lapangan dan sekali gus pemerhatian tentang cara hidup masyarakat Vietnam di Hanoi.


Delegasi bergambar ramai
Delegasi Brunei 

Aku tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Noi Bai, Hanoi pada 13 Mei 2015 via Kuala Lumpur. Besar tapi tidaklah sebesar bandara Bangkok, KLIA dan Singapura yang pernah kukunjungi. Dan anda tak kan mudah sesat di bandara ini. Untungnya ada ASEAN Lane/Line pada setiap bandara ASEAN ketika ini sesuai dengan kesepakatan untuk menjayakan ASEAN Community 2015. ASEAN Line ini mempercepatkan proses barisan turis ASEAN untuk pelepasan imigrasi dengan syarat tidak ada pertembungan jadual kedatangan turis yang sama dalam penerbangan lain semasa anda tiba ditempat pengecapan pasport. Untuk pengetahuan anda, Hanoi menjadi tumpuan turis mancanegara kerana wilayah ini memiliki pusat wisata alam, sejarah, kerajinan tangan dan kuliner yang menjanjikan. Yang terkenal tentunya wisata alam dan maritim di Ha Long Bay yang menawarkan topografi dan bentangan bebatuan sebagai pulau-pulau indah dan hamparan pemandangan banjaran batu keras yang menjulang.

Di Hanoi, pusat tukaran wang asing hanya menerima wang US, Pound, Singapura, Australia, Japan dan China. Hanya sebuah tukaran asing di Bandara Noi Bai menerima ringgit Malaysia. Dollar Brunei tidak diterima! Jadi, anda perlu bersiap untuk memilik nilai Dong Vietnam atau mana-mana matawang yang disebutkan tadi. Jika tidak, anda bisa mamai hilang damai kerana segalanya di Vietnam memerlukan anda mengeluarkan wang Dong atau Dollar US kecuali jika anda menggunakan WC (yang pasti ini toilet ya). Nilai tukaran SGD1 - 1,505.00D. Kalau SGD100, sudah 1,505,000D. Lumayan buat beli ole-ole seperti magnet dan rantai kunci.

Jangan lupa membeli sim card untuk hape anda. Jangan macam-macam ketika membeli sim card di Noi Bai. Maksudnya, tak perlu membuang waktu memilih nombor yang cantik seperti anda memilih starter pack Hotlink, Digi, Celcom dan Maxis ketika anda berkunjung ke Malaysia kerana operator atau syarikat telekomunikasi di Vietnam menawarkan pakej yang baik untuk perkhidmatan internetan dan Whatapps. 


sim card
Yang pasti, operator penjual sim card di Bandara Noi Bai yang memilih. Anda tinggal memberitahu berapa lama anda berada di Vietnam bagi membolehkan anda memiliki jumlah kredit yang mencukupi untuk akses internet dan Whatapps. Untuk akses internetan dan Whatapps, anda cukup membayar 200,000D, 100,000D untuk harga sim card manakala 100,000D buat pulsa. 

Masyarakat Vietnam ramah dan menghormati pelancong luar yang datang. Di Hanoi, rata-rata pelancong yang datang adalah pelancong mat salleh, China dan Jepang. Karyawan barisan hadapan Vietnam boleh berbahasa Inggeris dengan pelat Vietnam yang kental. Anda kena mendengar dengan teliti sebutan dan perkara yang akan disampaikan supaya anda faham dan boleh merespons dengan baik. Nampaknya, rata-rata penduduk Vietnam khususnya generasi muda yang boleh berbahasa Inggeris tersebut membuktikan bahawa Vietnam bersungguh untuk menyiapkan sumber manusia yang mampan bagi menerima ledakan kemasukan turis mancanegara. Kemampuan sumber manusia yang baik di barisan hadapan dalam sektor pelancongan akan memberi pesan dan kesan yang baik bagi merancakkan geliat ekonomi seperti transportasi, kuliner, hiburan, penginapan dan cenderamata. Sikap masyarakat Viet yang ramah tentunya menjadi magnet yang baik untuk mereka mempromosi dan menjemput turis untuk berkunjung ke di mana-mana wilayah Vietnam. Mengapa? Ini kerana pelancongan adalah antara sumber utama atau limpahan ekonomi kepada penduduk yang rata-ratanya menjadi petani, pekebun, pengusaha produk lokal, transportasi dll.

Hunian atau rumah penduduk Vietnam berbentuk vertikal dengan keluasan yang sangat kecil sekitar 3 - 5 meter lebar tetapi dibangun dalam empat ke lima tingkat. Di tingkat bawah, khusus untuk perniagaan. Antara perniagaan yang diusahakan ialah kedai makanan, peruncitan dapur, baju, kasut, barang-barang terpakai, elektronik, bengkel kereta dsb. Hunian vertikal ini menunjukkan bahawa tanah di Vietnam terbilang mahal. Oleh kerana itu, mereka perlu mengoptimalisasi keluasan tersebut secara vertikal dengan konsep di situlah serba serbinya kehidupan anda. Jangan membazir!!! 

Pemandangan serba hijau dengan hamparan padi dan tanaman kontan lain juga menjanjikan pemandangan yang menarik dan saujana mata memandang. Vietnam memang kawasan delta yang subur dan kerana itu persawahan dan perkebunannya tubuh subur kerana masyarakat Vietnam adalah mereka yang rajin menggunakan otak dan tenaga untuk mengeluti kehidupan kapitalis dan pragmatis yang serba serbinya memerlukan wang.


Jualan souvenir
Mengendeng hasil..laju mereka bergerak...no hape di tangan



Hamparan padi menghijau

 Agaknya mereka tidak menerima bantuan kebajikan apatah lagi pencen tua! Kerajaan Viet mungkin sahaja memberikan bantuan kepakaran dan nasihat bagaimana menjana hasil pertanian melalui teknologi semaian, benih, sistem irigasi dan pembajaan dan mungkin sahaja modal usaha. Selepas itu, anda perlu berdikari untuk mengusahakan setiap inci tanah yang anda miliki. Kerja. Ada kerja adalah hasil. Ada hasil ada makan. Ada makan tentunya buat anda bertenaga untuk berfikir dan bekerja keras lagi untuk kelangsungan. Ini baru namanya konsep memberi kail bukannya ikan.

Padi mereka rendah. Peliknya tidak pula ada orang-orang atau gumpulan tin-tin kosong buat menghalau burung. Aneh. Mana perginya sipipit yang selalu mengacau padi tanaman nenekku dulu. Mustahil tiada burung di Hanoi! Agaknya, burung-burung tersebut habis diperangkap atau ditembak buat santapan. Atau mungkin sahaja, Vietnam memiliki teknologi tersembunyi untuk mencegah kehadiran unggas berkenaan. Bukankah mereka terlahir daripada masyarakat perang yang pintar dengan strategi! Tanyalah siapa bangsa Asia yang dalam sejarahnya pernah menggagalkan adikuasa US yang arogan dalam Perang Vietnam. Jepang pun harus tunduk dengan arogan US dengan pengeboman Hiroshima dan Nagasaki. Tapi Vietnam yang miskin dan tidak memiliki senjata moden berjaya mengalahkan US dengan strategi perang gerila. US dibuatnya mamai melalui strategi berkenaan. Baik, kembali semula pada cerita tanaman padi tadi. Sistem pengairan sawah atau irigasi pertaniannya smart dan bersih.Tak ditemukan sampah merata sehingga jalannya air di kali lancar dan terpencar ke mana-mana. Di samping hamparan padi, danau atau tasik kecil yang tersedia digunakan untuk menternak bebek (itik untuk produsen telur masin...kak), kambing dan lembu. Ertinya, tiada pembaziran kerana semuanya dioptimalisasikan. Tanaman kontan lainnya yang ditanam ialah nanas dan jagung. Buah pula antaranya ialah mangga, buah naga, pisang dan nangka.

Menariknya, Viet juga maju dalam industri hiliran yang berasaskan produk tani. Pisang yang masak dan sebelum puah tidak dapat dimakan, diusahakan menjadi kerepek kering begitu juga nangka dan mangga. Bukan dibuang kak..adang tah membajir ani! Tidak pula kelihatan mereka memotong dan menjemur bahan baku tani berkenaan kerana mungkin sahaja ada mesin pembakar buat proses memanas, mengawet dan memanis sebelum dipek kemas dan menarik buat dijadikan cenderamata. 

antara kemasan snack pisang dan plum
Pokoknya bahan baku yang tersedia, diolah menjadi kemasan yang menarik. Kayu dibuat kerusi meja, pelapik cawan, rantai kunci, motor atau basikal dengan perapian ketaman yang kemas, licin, halus ditambah dengan pewarnaan yang sesuai. Industri kerajinan tangan juga menghasilkan ekonomi. antara industri tersebut ialah tenunan dan anyaman,pasu dan tembikar serta bertukang batu permata.


menenun dan membuat gambar dan beg
Industri satu produk dan satu kampung di negara ini sebenarnya perlu membuat lawatan kerja ke industri kerajinan tangan di negara seumpama ini bagi menghasilkan produk buatan Brunei yang baik, berkualiti dan pelbagai.  

Dari segi kuliner, jika anda menginap di hotel, jadilah vegetarian dan makan hidangan yang berprotein seperti ikan. Jangan lupa itu. Maksudnya, sajian makanan di hotel sedikit lebih baik dan mesra selera berbanding jika anda pergi ke Manila dan Thailand. Namun itu tidak bermakna anda tidak perlu hati-hati. Berhati-hati bermakna anda menikmati sajian yang lebih hemat fikiran. Ya makan sayur dan ikan itu tentunya lebih baik daripada tidak makan. Untuk mencari resto halal, sebuah Resto Namaste tidak jauh dari hotel dan berhadapan dengan Hanoi Tower siap memenuhi selera anda. Namaste diusahakan oleh pengusaha makanan India yang menyediakan sajian halal North Indian food termasuk roti nan, capati dan sajian lain yang buat anda menyicipinya dengan tenang. Anda boleh mengesan kedudukan resto ini melalui google maps.

Rupa wajah bangunan di Hanoi masih kental dengan era seni bina kolonial yang disulap mengikut selera Viet dan berbentuk vertikal. Kedainya tersusun rapat, bersambung dan tidak putus seperti anda melihat deretan kedai yang berjajaran di Yogjakarta menghala ke Borobudur. 


Hunian berintegrasi dengan bisnes
Ada beberapa resto mewah jenama antarabangsa seperti Starbuck namun jenama antarabangsa ini tidak begitu dominan seperti mana yang kita lihat di kota metropolis di Kuala Lumpur dan Singapura. Yang menonjol ialah lapak makan di samping jalan yang disediakan dengan meja dan kerusi berkaki rendah. Duk lelama boleh naik asam urat mak.. nak, tapi tidak bagi orang Viet yang sendi-sendinya selalu bersenam dek cara hidup yang menekankan usaha dan bekerja. 






Lapak makan ini ada di mana-mana tempat pejalan kaki

Hanoi juga menyajikan pusat makanan laut dan dinikmati dalam bot pesiar. Sambil menikmati makanan, bot pesiar akan memutar sekeliling tasik atau danau yang luas. 


Pusat makanan laut Potomac
Bandar Hanoi memelihara kehijauan kota melalui tanaman pokok landskap bersaiz besar disertai hiasan bunga yang tumbuh kembang setaman bila musimnya tiba. Rawatan dan pemeliharaan taman ini cukup baik. Masyarakat Viet juga tertib dan tidak membuang sampah merata. Dalam taman ada kawasan sengang yang luas untuk penduduknya beraktiviti seperti membuka lapak kecil jualan, bersenam dan menari di malam harinya. Cukup meriah aktiviti masyarakat di sini. Mereka rajin dalam serba serbinya kerana telah terbiasa dengan budaya hidup survival.

Waktu niaga kedai di pinggiran jalan dan mall tutup sebelum jam 12. Tertib dan mereka tidak protes di media kerana yang namanya berniaga itu tentu sudah ada aturan mainnya daripada pemerintah. Ya, manusia perlu istirahat yang mencukupi untuk kembali mendapatkan tenaga buat hidup esok harinya. Masak robot!






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...