Selasa, 4 Oktober 2016

secebis mengenai Swansea

Swansea sebuah wilayah di kawasan utara yang secara relatif merupakan daerah yang kecil.  Wilayah ini adalah antara teritori kedua terbesar selepas Cardiff yang membentuk Wales. Memasuki wilayah ini selepas melepasi persimpangan ke Cardiff, ciri identik yang paling jelas kelihatan ialah papan tandanya menggunakan dwibahasa. Satu bahasa Inggeris, yang kedua bahasa Welsh yang sulit disebut. Dan kebanyakan aksen sebutan bahasa Inggeris penduduk di Swansea ini kedengaran lebih terbuka luas alat tuturnya sehingga ungkapanya jelas dan lantang.

Sepanjang jalan menuju ke Swansea selepas melintasi areal Cardiff, anda dapat melihat betapa banyaknya padang ragut yang luas yang terbentuk secara sektoral berdasarkan kepemilikannya. Padang ragut ini tempat bagi haiwan peliharaan komersial iaitu lembu dan biri-biri. Ia menunjukan bahawa teritori ini merupakan antara pembekal utama bagi pasaran daging mentah, beku dan industri hiliran seperti tenusu.

Di Swansea, anda boleh menghabiskan waktu pusing-pusing di pekan kecil ini dalam masa hitungan jam ataupun tak sampai sehari! Sesingkat itu. Bagi yang sudah betah tinggal di sini, jika anda rajin berborak serta bertanyakan pandangan mereka tentang wilayah ini, anda akan mendapat jawapan yang pesimis. Wilayah ini menurut mereka membosankan kerana tiada tempat hiburan, cafe-cafe yang wah menjamur untuk nongkrong bareng dan city centre semacam mati apabila ditutup pada pukul 6.00 petang kecuali minimarket dan restoran cepat saji serta kedai makan lain. Anak-anak muda yang hungky funky mati kutu dek kesunyian yang berlarutan selama bertahun.

Seperti biasa, kebanyakan penduduk di sini ialah menghabiskan masa dengan jalan-jalan, makan dan tidur. Lainlah mereka yang memiliki komitmen terikat seperti studi, bekerja atau berniaga. Pekan Swansea ini ramah dan bersahabat dengan golongan tua dan mereka yang kurang upaya. Pelataran yang menghubungkan antara kedai, bebas daripada kereta yang lalu-lalang. Ini membolehkan semua warga bebas bergerak dari satu kedai ke satu kedai yang lain.

Etos sosial masyarakat di sini sangat berdisiplin dari warga tua, ibu bapa hinggalah ke anak-anak. Mereka mengambil porsi dalam setiap ruang pelataran jalan yang menghubungkan kedai ke kedai yang begitu hampir dan bersahabat dengan tenaga kita. Ia menghematkan waktu berjalan dan memutar. Memerhatikan kehidupan di teritori ini, kita dapat melihat betapa releks dan bersahajanya masyarakat di sini. Tiada gangguan para pemabuk kerana ketiadaan cafe-cafe hiburan di pusat bandar ini yang begitu menonjol. Anda bebas mundar-mandir meredam waktu di sini tanpa rasa bimbang dan takut. Ia menunjukkan bahawa cara hidup yang tidak terdedah kepada budaya-budaya moderat yang menggiurkan sebagai tempat pelampiasan telah membentuk sikap sosial yang positif dalam benak fikiran warga di teritori ini sejak lama.

Bagi anak-anak muda yang memiliki jiwa memberontak untuk mencari hidup yang happening, mereka akan ke Cardiff untuk window shopping atau sekadar jalan-jalan. Jarak antara Swansea dan Cardiff jika menggunakan keretapi, memakan masa satu jam perjalanan sehala.

bergambar berlatarkan Bangunan Stesen Keretapi Swansea

Sungguhpun Swansea kecil, wilayah ini memainkan peranan besar kerana kedudukan strategiknya. Ia tidak lain kerana wilayah ini memiliki laut dalam, dan jajaran pantai yang memanjang dan luas. Seperti yang kita marfum, laut yang luas di mana pun jua pastilah menjadi nadi utama ekonomi khususnya industri eksport import, maritim dan tentu sekali sumber hasil lautnya. Ini tidak terkecuali dengan Swansea. Dek memiliki laut dan limbungan pelabuhan itulah, maka ibu pejabat agen jualan kereta ternama antaranya Mercedes berpangkalan di Swansea bahkan kantor amazon.com.uk yang terkenal di mancanegara sebagai pelopor industri peruncitan online itu juga magang di wilayah ini.







Swansea, nadi ekonominya tumbuh subur kerana saiz kepadatan penduduknya. Wilayah ini juga merupakan tempat kediaman, pekerjaan dan pengajian bagi masyarakat luar sama ada yang bermukim secara tetap mahupun sementara. Dek kepadatan penduduk yang sesuai dengan saiz wilayahnya, tentulah terdapat permintaan tinggi bagi industri peruncitan barangan, perkhidmatan dan pengangkutan. Kesemua industri ini berkembang baik untuk memastikan Swansea terus hidup dan berkembang setara menariknya dengan wilayah lain baik di England mahupun di Wales. Ini bagi memastikan magnet ekonominya bak besi sembrani yang mampu memikat semua orang untuk betah tinggal di sini. Bagi anda yang kaki shopping, jangan bimbang. Jenama peruncitan besar seperti Mark & Spencer, Zara, HM, Sport Direct, Topshop, Dorothy Perkin, Peacock, Rowberry, dan beberapa lagi ada di wilayah ini. Bagi barangan peruncitan makanan dan minuman, anda boleh membelinya di kedai Poundland. Tesco Express juga ada di Swansea. Dan yang paling besar, Tesco yang terletak bersebelahan dengan mall Debenhams atau berdekatan dengan terminal bas city centre.

Pakaian kasual biasa lelaki dan perempuan termasuk pakaian khas untuk musim autuum dan dingin boleh didapati di kedai Primark dengan harga yang berpatutan. Mereka yang baru datang khususnya siswa yang memerlukan kelengkapan dapur, tidur dll, anda cukup membeli belah di Wilko atau di Tesco. Memang murah dan berkualiti. Bagi masyarakat Asean dan Asia yang makan utamanya adalah nasi, anda boleh membeli beras dengan pilihan beras yang beragam di jajaran kedai di St. Helen's Road. Sepanjang jalan ini banyak kedai Arab dan satu dua kedai runcit India menjual keperluan dan kelengkapan yang anda mahukan walaupun tidak sepenuhnya. Jangan tak tahu, maggi pun dijual di sini. Jadi tidak perlulah mengangkut maggi dalam bagasi anda nanti.

Bagi siswa yang memerlukan printer dan komputer, anda disarankan untuk mengunjungi Argo sebuah smartshop yang ada di persimpangan tidak jauh daripada stesen keretapi Swansea. Argo menjual barangan elektrik menggunakan katalog. Anda perlu memilih apa item yang anda mahu dan masukan no rujukan dalam mesin untuk memastikan barang ada atau tidak dalam stok Argo. Jika ada, bawalah no rujukan barangan tersebut ke kaunter untuk proses selanjutnya.

Di city centre, meskipun pekan ini kecil, warga yang lalu-lalang, mundar-mandir atau sekadar nongkrong di bench yang disediakan di hadapan kedai-kedai tetap meriah. Warga tua dalam lingkungan usia 60-70 tahun tetap lalu-lalang dan membeli-belah. Kebanyakan mereka menggunakan kenderaan khas yang dikawal sendiri. Nampaknya, mereka lebih akrab menghabiskan masa dengan jalan-jalan dan berbual-bual dengan rakan sebaya. Pekan ini memang ramah dan bersahabat dengan mereka kerana kemudahan asas seperti laluan lantai yang luas untuk kenderaan khas mereka berlegar dan menembusi kedai ke kedai.

Industri perkhidmatan seperti pengangkutan dan perhotelan juga disediakan. Pengangkutan sebagaimana lazim di bandar besar tentulah perkhidmatan bas ulang alik, teksi dan keretapi. Bas awam yang anda naik di wilayah ini, pada akhirnya akan berhenti di hentian terminal utama di city centre yang tertera nama Debenhams. Turunlah di situ, dan anda perlu menapak sahaja beberapa minit ke kedai jenama terkenal yang disebutkan sebelum ini. Tambang bas boleh dibeli semasa anda menaiki bas. Bagi penumpang baru, anda disaran membeli tiket musiman sama seminggu, sebulan atau setahun. Tiket seminggu bernilai £20, dan setahun £300. Dengan tiket musiman, anda boleh menaiki bas berulang kali dalam sehari tetapi hanya dalam wilayah ini.

Teksi boleh diperoleh melalui penyedia perkhidmatannya sama ada DataCabs (teksi berwarna hitam) atau Yellow Cabs (teksi berwarna putih). Tambang perjalanan sehala ke mana sahaja dalam wilayah ini ialah £6. Hotline DataCabs 474747545454 dan Yellow Cabs 644446700400. Hentian teksi terdapat di sebelah retail Primark dan di hentian keretapi di Swansea.

Sistem pengangkutan bas dan teksinya sangat teratur dan bersahabat. Anda tidak perlu tunggu lama bas sampai berjam-jam seperti di setengah bandar di Asean. Di sini paling lama anda tunggu kurang dari 10 minit. Dek kerana jalannya sehala, semua bas yang menujukan distrik yang berbeza pada akhirnya menuju ke terminal bas di city centre. Bas ini terbuka untuk dinaiki oleh pengguna berkeperluan khas dan orang tua yang bertongkat. Ruang dalam bas sangat bersahabat untuk orang kurang upaya kerana terdapat tiang untuk memegang dan notis pemberitahuan tempat duduk khas bagi warga ini. Apabila sampai di terminal bas di city centre, tidak nampak warga yang berebut atau memotong barisan untuk menaiki bas berkenaan. Penumpang sendiri bersedia berbaris teratur untuk menaiki bas. Mereka juga memberi laluan pada mereka yang turun sebelum menaiki bas.


Untuk hotel penginapan, anda boleh melayari di agoda.com, booking.com ataupun hotel.co.uk. Hotel yang betul-betul dekat dengan  city centre ialah The Dragon Hotel dan Singleton Hotel. Cuma Singleton Hotel nampaknya seperti hotel backpackers. Manakala penginapan yang berbentuk sewa jangka panjang yang kebanyakan dimonopoli oleh pelajar dan ekspatriat, mereka cenderung memilih menyewa di kawasan hunian majoriti penduduk sama ada di St. Helens Road, Brynmill atau di Upland. Yang menjadi tumpuan tentulah hunian sewa sama ada flat atau bilik yang terletak di St. Helens Road. Mengapa? Ia kerana hunian berkenaan terletak di pinggiran city centre dan anda hanya perlu menapak beberapa meter ke city centre tanpa perlu berbelanja menaiki pengangkutan awam.


Selain kereta dan bas, train adalah antara pilihan pengangkutan utama bagi pelajar dan masyarakat di daerah ini untuk ke daerah lain di luar dari Swansea. Untuk pengetahuan anda, dari Swansea ke Paddington Station, terdapat stesen hentian yang tidak kurang popularnya dari segi geliat ekonomi dan kota pendidikan terkenal di mancanegara. Antara stesen hentian persinggahan dari Swansea sebelum ke Paddington Station, ialah Cardiff, Swindon, Bristol dan Reading. Jika anda pergi ke Cardiff secara berkumpulan minimun untuk tiga orang, tambang train pergi balik ialah £21.00. Bagi mereka yang ingin ke London, tambang sehala ialah £46.53 seorang.

Bagi pengunjung dan pelajar yang mencari makanan halal, tidak perlu ragu dan bimbang kerana Swansea menjanjikan makanan halal yang memenuhi selera anda kursusnya tekak anak-anak muda. Kebanyakan makanan halal adalah menu masakan Arab. Kiosk makanan halal ini terletak di jajaran laluan St. Helens Road. Antara makanan halal di sini ialah Subway, Piza, Al-Basha, Swarma yang kebanyakan diusahakan oleh pengusaha Arab daripada Iraq, Yemen dan Lebanon. Al-Basha yang menyedia makanan seperti beriyani memilik dua cabang yang berdekatan. Ia dipenuhi oleh pengunjung daripada Middle East dan Asia yang kebanyakan terdiri daripada pelajar, pelancong mahupun masyarakat Arab yang menjadi penduduk tetap Britain. Imigran Arab ini juga menjadi peruncit sekaligus penjual bahan mentah halal seperti ayam dan daging yang kedai runcit mereka terletak berhampiran atau sejajar dengan kiosk makanan halal tadi.





















Pada musim autuum, suhu di Swansea boleh mencecah 5C. Sebaiknya anda bersedia memakai sweater. Meskipun cuaca kadangkala 16C, tapi apabila anda berada di luar bangunan, cuaca terasa dingin apatah lagi jika angin sedang bertiup. Mengenai baju yang sesuai untuk musim autuum dan salji, anda tidak perlu buru-buru membeli sebelum bertolak dari negara anda. Beli di sini kerana ia lebih murah dan pakaian yang disediakan juga memang sepadan untuk cuaca di sini.

Secara keseluruhan boleh dikatakan nilai barangan di sini adalah murah dan mampu milik (affordable price). Anda boleh berbelanja barangan tertentu yang dapat memenuhi kantung plastik anda dengan hanya £20! Sebelum datang ke London dan Swansea, anda tentu dibekalkan dengan info yang mengujakan iaitu barangan di kota besar ini murah. Ia betul, tetapi setelah melalui pengalaman sendiri, saya ingin mengatakan bahawa bukan kerana barangannya murah, tetapi hakikat sebenarnya adalah betapa tinggi dan BERNILAINYA matawang £ berbanding matawang lain. Itulah kenyataannya.

Sepanjang yang diketahui, tidak berlaku kejadian yang tidak diingini, segalanya aman. Ini mendorong anak-anak muda mengejar cita-cita mereka dengan fokus dan disiplin yang baik. Dan Swansea juga tidak keterlaluan layak digelar sebagai kota studi yang segalanya menekankan meritokrasi. Mereka yang berjaya ramai tentu, dan bersedia membuat langkahan hidup yang lebih besar, jika mereka berani, yakin dan terampil menguasai segala hal.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...