Selasa, 17 Disember 2013

Bacalah Selama Hidupmu

Buku biografi William Soeryadjaya
Ketika anda membaca dan anda meneruskan passion tersebut selama setiap nafas kehidupan diberikan Allah Subhanallah Wa  Taala kepada anda, anda sebenarnya telah melakukan hal yang benar dalam hidup anda. Pada hari ini tiap sisi kehidupan yang anda lalui dan hadapi sebenarnya memerlukan ilmu dan pengalaman bagaimana mencari solusi dan menciptakan perkara baik serta bermanfaat dalam kehidupan anda dan kepada orang lain. Ilmu yang diperoleh  dari sekolah adalah hal asas yang dilalui semua orang setidaknya ia tahu tiga aspek utama iaitu membaca, menulis dan mengira. Namun, dalam hal mengelola hidup dan kehidupan, ada hal besar yang lebih besar dan menantang, iaitu BERFIKIR. Bagaimana anda dapat berfikir cerdas dan membuat anda sentiasa termotivasi meskipun melewati masa-masa sulit? Bagaimana caranya anda dapat merancang, mewujud atau menciptakan sesuatu yang dituntut dalam kehidupan dan lapangan pekerjaan yang anda lakukan. Hari ini, tiada satu perkara terjadi dengan mudah tanpa anda berusaha dan bekerja keras untuk meraihnya. 

Jadikanlah hobi membaca sebagai passion hidup anda. Ketika anda telah terbiasa dengan membaca dan tidak pernah berhenti membaca sepanjang hayat anda, anda tentu dapat merasai bahawa hobi anda itu telah menjadi satu amunisi yang ampuh untuk anda gunakan ketika menulis, menzahirkan pemikiran, mewujudkan idea dan bagaimana anda merealisasikan idea tersebut dengan jayanya. Bukankah melalui pembacaan anda akan mendapat pencerahan dan setidaknya motivasi bahawa tiada yang mustahil di dunia ini jika kita rajin, berdisiplin, rendah hati untuk belajar, bekerja keras dan bijak mencari peluang. Iqra...bacalah, bacalah, dan bacalah setiap waktu dan ruang. 

Saya sering tidak terlepas peluang berburu buku biografi mereka yang sukses dalam bidangnya. Koleksi buku sedemikian bertambah dan saya mungkin tidak berhenti untuk berburu buku berkenaan terutama tokoh-tokoh yang sukses kelahiran Indonesia. Berikut buku yang menjadi koleksi saya ketika ini:

Ini cuma boleh dikatakan sebahagian kerana masih ada koleksi di rak buku yang tersimpan kemas. Semuanya telah siap dibaca. Begitu pencerahan dan motivasi yang sangat berguna yang saya dapatkan.

Dari segi bahasa, susunan narasi dengan penggunaan yang mudah difahami, selain diselitkan terminologi baru, pembauran bahasa Indonesia dengan bahasa Inggeris serta penggunaan bahasa yang puitis oleh penulis buku ini telah memberikan kesan, pesan dan pengaruh yang besar kepada pembaca seperti saya. 

Kekuatan yang paling besar mengapa saya memburu buku biografi seperti saya miliki ini dan tak pernah berhenti untuk memburu buku sepertinya ke depan ialah pengalaman hidup yang luar biasa yang dilalui oleh tokoh-tokoh masyarakat yang menjadi subjek pembicaraan. Latar hidup, cara mereka dibesarkan dan ekosistem sosial yang mempengaruhi kehidupan mereka telah membuatkan tokoh-tokoh yang dulunya individu yang biasa-biasa  pada awalnya menjadi individu yang luar biasa. 

Singkat cerita pembacaan yang banyak dan luas membolehkan kita banyak belajar dan mengambil teladan darinya. Lebih dari itu buku menyediakan sebuah pengalaman belajar alternatif yang kaya makna terlebih lagi buku biografi yang banyak mengongsikan jerih payah sebelum individu berkenaan berkembang menjadi peribadi andalan dan panutan bagi setiap orang yang mengimpikan untuk meraih sukses dan jaya seperti mereka. Membaca kisah-kisah jaya dan sukses ini tentunya merangsang dan mengerahkan potensi kekuatan kita untuk berkembang dan mempelajari apa yang menjadi mereka tangguh dan kuat. Paling, ia memotivasi, memberi semangat dan menyedarkan kita bahawa manusia selalu mempunyai harapan di mana pun mereka berada selagi mereka tahu bagaimana dapat menyesuaikan diri, cepat menangkap peluang, selalu berusaha dan rendah hati untuk belajar.
Membaca buku sosok atau figur yang sukses mengajarkan banyak perkara penting. Satu daripadanya ialah dalam hidup yang keras dengan ujian, asa tetap perlu diapungkan. Bahawa dalam situasi sulit harapan tetap ada. Bahawa di lorong gelap  ada cahaya petunjuk jalan. Yang perlu dilakukan ialah berupaya membuktikan bahawa harapan itu boleh terwujud dengan KERJA KERAS.

Keberhasilan dan kesuksesan mereka mengingatkan kita tentang mutiara kata Thomas Edison "Genius adalah 1% inspirasi, 99% adalah keringat. Tiada yang dapat menggantikan KERJA KERAS. Keberuntungan adalah sesuatu yang terjadi ketika kesempatan bertemu kesiapan". Begitu pula kata Robert Kiyosaki "Your future is created by what you do today, not tomorrow".






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...