Ahad, 12 Januari 2014

ARIEL SHARON MUSUH BESAR PALESTINA ITU TELAH PERGI

Luar biasa bagi seorang manusia yang koma dan dapat bertahan selama 8 tahun sebelum dia dijemput pergi.  Ariel Sharon seorang politikus dan Jenderal Israel mengalami stroke pada bulan Januari 2006 dan seterusnya berlanjut dengan pendarahan otak. Dari segi sains perubatan hayat, tiada kehidupan baginya. Namun sebagai sosok penting dalam sejarah Israel dan atas keinginan ahli keluarganya, pemimpin tegar Israel serta bantuan sokongan hayat moden, beliau “dipaksa hidup”. Sebelum dijemput pergi, organ dalamnya tidak berfungsi. Bagi orang Islam, apa yang berlaku kepada Ariel Sharon itu adalah satu karma  atau “hukum Tuhan Yang Maha Esa” di dunia atas sikap ganas dan kerasnya beliau terhadap penduduk Palestin. Siapa yang tidak kenal dengan tindakan ganas dan pembantaian yang dilakukan oleh Ariel Sharon terhadap anak-anak Palestin yang tinggal mengongsi di kem Sabra dan Shatilla.  Ketika ditemubual oleh Jenderal Ouze Merham pada tahun 1956, Ariel Sharon berkata,

“Saya tidak tahu apakah ada yang namanya prinsip-prinsip internasional. Saya bersumpah, akan saya bakar setiap anak Palestin yang dilahirkan di daerah ini. Perempuan dan anak-anak Palestin lebih berbahaya jika dibandingkan dengan pemuda dewasa menunjukkan bahawa generasi ini akan berlanjut. Saya bersumpah jika saya sebagai orang Israel, bertemu dengan seorang Palestin, maka saya akan bakar dia. Dan saya akan membuatnya menderita sebelum membunuhnya. Dengan satu pukulan, saya pernah membunuh 750 orang Palestin (di Rafah tahun 1956). Saya ingin menyemangati perajurit saya agar memperkosa gadis-gadis Arab kerana perempuan Palestina adalah budak untuk Yahudi dan kami dapat berbuat apa sahaja yang kami ingin kepadanya. Tidak ada yang boleh menyuruh kami apa yang harus kami lakukan, justeru kami yang memerintah mereka apa yang mereka harus lakukan”.

Jawapannya memperlihatkan betapa arogan dan berazamnya beliau untuk menganiaya warga Palestin. Tidak ada rasa belas dan sifat kemanusiaan yang dipaparkan. Beliau sebenarnya telah hilang  pertimbangan dan jiwa kemanusiaan kerana konsep negara bangsa Yahudi yang diwarisi sejak pendiri tegar negara Yahudi menjadi pegangannya. Dan kerana sikap kerasnya, beliau bertindak sebagai algojo yang lapar dan kasar. Beliau melakukan pembantaian, penindasan dan kezaliman di bumi Palestin demi kewujudan sebuah negara bangsa Yahudi. Ariel Sharon menjadi nama besar dalam sejarah panjang pembinaan negara bangsa Yahudi namun apa yang dilakukan ke atas watan Palestin dan warganya adalah perbuatan yang tidak boleh dimaafkan. Sebagai manusia yang punya akal dan empati, melanggar binatang sekalipun kita cuba menghindarnya meskipun binatang itu haram bagi umat Islam. Kita mahu binatang itu hidup dalam habitat dan ekosistemnya. Selama binatang itu dalam habitatnya dan tidak menganggu, kita juga tidak akan menganggu mereka. Lainlah binatang yang dimakan. Tapi manusia algojo yang bernama Ariel Sharon tidak pernah memiliki nilai-nilai kemanusiaan, apatah lagi yang namanya simpati dan empati. Baginya bangsa Yahudi adalah bangsa besar dan mulia berbanding bangsa lain apatah lagi bangsa Palestin. Sifat kejam dan kebinatangannya di luar daripada pertimbangan, roh dan jiwa manusia normal. Atas kekejaman yang dilakukan oleh Ariel Sharon, tidak hairan wajahnya sering muncul dalam sebuah parodi bergambar iaitu wajah beliau dilukis seperti drakula bertaring dengan titisan darah bagi yang membencinya. Bahkan beliau mendapat julukan "The Butcher of Beirut".

Ariel Sharon tahu Palestin marah, geram, menjerit dan ingin membunuhnya. Beliau juga tahu seluruh dunia marah dan mengecam tindakannya. Beliau tidak peduli kerana baginya Yahudi adalah segala-galanya. Walau penduduk Palestin dibunuh, namun sejarah mencatatkan perempuan Palestin subur melahirkan generasi mereka untuk Palestin merdeka. Mereka tidak memiliki senjata moden untuk menghadapi Zionis, paling batu dan lastik. Yahudi membantai menggunakan kekuatan ketenteraan moden. Dan peralatan moden dengan teknologi perubatan Israel jugalah yang membuat Ariel Sharon sang algojo menderita sekarat. Sejak koma, Ariel Sharon tidak dapat menebus dosanya terhadap Palestin. Apakah mungkin ada isyarat Tuhan Yang Maha Esa yang diterimanya semasa beliau koma, kita tidak pasti. Namun dalam catatan sejarah perubatan, jiwa mereka yang koma selalu dibawa menjelajah ke dunia di bawah sedar atau melewati sebuah terowong masa depan yang jauh. Apatah lagi koma yang dilalui Ariel Sharon selama 8 tahun! Menurut sumber, ada yang koma kelihatan menitis air mata sama ada sedih akan meninggalkan keluarga yang disayanginya, mengenang perlakuannya semasa sihat atau mengetahui kerabatnya sedang melawat dan mendoakannya. Mereka diberi kesedaran dan dapat merasai kehadiran orang di sekelilingnya namun kudrat membatasinya untuk merespons. Jika itu berlaku kepada Ariel Sharon, alangkah baik beliau diberi kesedaran untuk meyakinkan para politisi Yahudi dan Rabbinya agar Yahudi perlu mencintai kedamaian dan menerima dan mengiktiraf dasar dua negara, sebuah pelan damai yang dirangka sejak lama yang belum tercapai.

Namun, kenyataan berkata lain. Ariel Sharon pergi dengan membawa kekejaman dan kezaliman yang dilakukan semasa hayatnya. Jika beliau diberi kesempatan hidup dan menyampaikan isyarat Tuhan Yang Maha Esa yang dilalui semasa koma, politisi Yahudi mungkin menganggapnya manusia yang nyanyuk dan gila kerana perkembangan negara bangsa Yahudi melalui peluasan wilayah dan kekuasaan dengan pembinaan permukiman baru Yahudi di Jerusalem yang telah bergerak jauh sejak beliau koma tidak mungkin dapat dihentikan begitu sahaja. Lagi pula, di Israel mereka yang ingin terus memegang kekuasaan haruslah pemimpin Yahudi yang berada digaris keras dan tegar.  Kini Ariel Sharon telah pergi. Dia tetap diingat sebagai manusia zalim dalam sejarah manusia moden apatah lagi selepas era Perang Dunia Kedua.

Kematian adalah sebuah kenescayaan yang tidak dapat dihindari walau sesaat. Ketika ketentuan kematian telah tertulis di Loh Mahfuz, itulah janji Allah Subhanallah Wa Taala yang tidak dapat diundur sesaat dan di kedepankan sesaat kecuali dengan izin dan kekuasaan-Nya. Sebagai warga yang baik, setiap yang pergi harus didoakan. Perbuatan beliau lakukan di dunia, biarlah Allah Subhanallah Wa Taala, Tuhan Yang Maha Esa mengadilinya.


sumber: http://id.wikipedia.org/wiki/Ariel_Sharon

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...