Ahad, 13 April 2014

RB That's why its a betterfly

Iklan Royal Brunei dalam media massa negara jiran
Belakangan ini pesawat nasional kebanggaan negara Royal Brunei gencar melakukan publisiti dengan mengapungkan nilai jualnya dalam media massa di negara sahabat Indonesia. Ketika saya membaca akhbar dalam talian, hampir semua akhbar berkenaan memaparkan iklan RB dalam laman sesawang mereka. Akhbar tersebut tentunya mempunyai nilai jual baik baik secara cetak mahupun lewat online yang dijangka mampu mendongkrak (mengangkat) pasarannya. Siapa tidak kenal dengan media bergengsi seperti Harian Kompas, Detik, Okezone, dan Sindonews. Malahan juga publisiti mengenainya dipaparkan dalam laman Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Paparan iklan RB boleh diklik dan langsung aktif untuk menempah. Promosi dan publisiti yang dilakukan oleh RB meskipun sudah terlewat kerana seharusnya dilakukan sejak lama, namun dalam dunia kompetisi seperti hari ini, tidak ada istilah terlewat selagi kita bekerja keras berjuang untuk meningkatkan nilai dan karakter kita apatah lagi dalam perlumbaan industri pesawat terbang dalam upaya menarik kapasiti penumpang. Ketika bahan bakar (minyak) menjadi semakin mahal dan tidak kompetitif bagi muatan penumpang yang tidak signifikan bagi perjalanan jarak jauh, maka nilai jual kerusi perlu dipertingkatkan melalui promosi, publisiti, penawaran harga, jenama dan prestasi dalam pasaran serantau serta merebut kapasiti penumpang bagi mereka yang mencari laluan transit dalam waktu penerbangan fleksibel.

RB bukan sahaja mencari pasaran malah mendeskripsi fitur-fitur istimewa dalam pesawatnya less cabin fatigue, climate-controlled, quieter flight, smarter window, smoother transition dan spacious atmosphere. Demikian pula promosi RB bagi pesawat sekelas 787 Dreamliner yang membuat penerbangan harian ke Dubai, London dan Melbourne. RB melakukan hal yang benar dan semoga RB berjaya menjaring popularitas serta nilai jual yang konsisten malah meningkat sesuai dengan taglinenya That's why its a betterfly. 
Bahkan iklan RB dipaparkan pada monorail dalam bandar di Kuala Lumpur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...