Jumaat, 9 Mei 2014

soto nyaieku, demi cinta nyaie

Sudah lebih lapan pekan aku tidak menikmati menu soto di rumah. Hari-hari yang dimakan ayam, iya hayam. Bukan tidak bersyukur, aku selalu bersyukur karunia Allah swt malah. Cuma kalau sudah selalu menikmati sajian yang sama, badanku jadi lemah sepetot. Mindaku bengong keluyuran. Ngak bisa dibiarin. Jadi, semalam aku antarin WhatApp kepada Nyaie ku di rumah. Kataku alangkah baik kalau esok (hari ini) ada menu soto di meja makan kita. Udah kelamaan ngak mencicipi soto. Nyaie ku seperti biasa tidak membantah, katanya ok. Mungkin Nyaie bimbang aku bisa kdrt dia kerana aku ngak bisa menyantap soto. Hahaha...emang gue tipe kdrt! Lho aja kaliiii. Nyaie ku memasak soto dan menyediakan bahan samping seperti sayuran sawi, taugeh, cili potong, potongan bawang yang digoreng kering, hirisan daun sop, daun bawang dan sebotol cili sos Singapor. Nyaie memasak soto seperti sebelumnya nyaris makan untuk 20 orang warga, tetapi di rumah kami cuma 6 warga! Yeah...ngak apa-apa kerana soto bisa dimakan tiga hari, malah bisa lebih paling lima hari.

soto daging 

Setelah disimpan sos cili

Alhamdulillah, sajian hari ini soto daging yang top markotop masakan Nyaie ku. Kuahnya keruh dan kental kerana bumbu sopnya cukup. Rasanya, mak nyusss. Enak lho, so nice. Kerana sudah lama tidak menikmati, aku makan dengan lahapnya sambil menonton dquiz...dquiz...wangnya cashhhhh...sekalian nyanyi "Walaupun Anne Hethaway cantik, Miranda Kerr juga seksi, tapi bagiku lebih cantik Nyaie".

Gearbox gede banget

For those who want to eat soto, pesan gue "make sure you are starving, eat like a horse...dig..dig..dig..dig arieva...ya arievaaaaaa...bang..bang".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...