Selasa, 12 Ogos 2014

serba serbi Batam

Untungnya Batam kerana lokasi strategis wilayah ini terletak berhampiran dengan Singapura dan Johor Bahru. Lokasi strategis berkenaan ternyata menopang ekonomi Batam khususnya industri pelancongan seperti penginapan dan industri hiliran seperti pengangkutan, kuliner dan toko perniagaan yang berdiri di Batam Centre dan di Nagoya Hill yang popular sebagai syurga barangan elektronik dalam kalangan pelancong Singapura dan Malaysia. Kededua turis dari negara berkenaan khabarnya berpusu-pusu datang ke Batam bila tiba hujung minggu, cuti umum panjang dan apatah lagi waktu cuti sekolah. Manakan tidak. Jadual perjalanan ulang-alik feri dari Singapura terutamanya seperti jadual naik bas. Anda tidak pernah tidak dapat tiket jika membeli pada hari yang bersamaan dengan tarikh anda bertolak. Tapi jangan cuba-cuba membeli tiket jika tiba musim cuti raya dan musim cuti panjang persekolahan.

WTB


Tangga menuju bangunan Masjid Jabal Arafah
Menara Masjid Jabal Arafah
Papan tanda Masjid Jabal Arafah

Terminal Feri Batam Centre
Gerbang di Dataran Engku Putri
Masjid Raya




Di Batam terdapat beberapa buah hotel sama ada kelas Melati (istilah hotel bajet yang digunakan di Indonesia) dan berbintang yang berdekatan dengan pusat belanja di Nagoya Hill. Untuk keselesaan bagi mereka yang membawa famili (termasuk anak-anak), hotel penginapan yang sesuai menurut saya ialah Hotel Amaris. Meski tidak bertaraf bintang, Hotel Amaris terkesan masih baharu, bersih, kamar yang agak luas dan lokasi yang dekat dengan Nagoya Shopping Mall. Anda tinggal menapak beberapa meter sahaja untuk ke NSM yang terkenal dengan Electronic City, baju dan beg, hypermarket dan tentunya tempat menjamu selera anda.

Hotel Amaris
Anda boleh menelusuri dan mendapat maklumat hotel ini dalam Agoda.com. Harga bilik semalam di Hotel Amaris ialah Rp435,000 (sudah termasuk pajak). Manakala hotel kelas melati seperti Hotel Sakura, Five Star Hotel 1 dan Five Star Hotel 2 dengan kadar harga bilik semalam masing-masing Rp380,000 dan Rp320,000 (sudah termasuk pajak). Hotel ini terletak betul-betul dilingkungan areal Nagoya Hill Hypermart yang di dalamnya ada Gedung Matahari, tempat makan, kios elektronik, handphone, beg dan baju-bajuan. Sebuah lagi hotel yang bakal siap ialah Hotel Nagoya Hill. 

suasana di medan selera lantai 1 di Nagoya Hill
Akhbar The Strait Times Singapura pun dijual di Batam
sebagai bukti dekat jarak Batam dan Singapura
yang mengambil masa sekitar 45 bagi perjalanan
sehala menggunakan feri
Pusat belanja popular Nagoya Hill Hypermart
Tinggal di hotel berkenaan membolehkan anda hemat biaya teksi dan ojek kerana anda hanya perlu menapak ke gedung pusat belanja berkenaan dalam beberapa meter sahaja. Jika anda memilih menginap di Nagoya One Hotel yang terletak




sedikit jauh ke dalam dan di hadapan bangunan hotel terdapat pemandangan yang tidak enak iaitu banyaknya bengkel membaiki speda dan kereta serta kawasannya terkesan mudah digenangi air apabila banjir. Lagi pula, anda harus menaiki teksi atau ojek (untuk seorang sahaja) dengan caj masing-masing dikenakan bagi perjalanan sehala berjumlah Rp60,000 dan Rp20,000. Meskipun teksi dan ojek senang diperoleh dan terbilang murah dari segi caj yang dikenakan, namun jika anda bolak balik dalam sehari dari hotel ke pusat belanja, ia menyebabkan anda perlu berbelanja sekiranya anda menginap di Nagoya One Hotel. Maaf, jangan pernah percaya dengan rekomendasi yang tercatat dalam Agoda.com yang kadangkala terkesan diada-adakan sesetengahnya. Dan kerana rekomendasi yang mengatakan hotel ini dekat dengan pusat belanjalah (boleh berjalan kaki) yang menyebabkan saya memilih menginap di hotel ini. Ternyata indah khabar dari rupa. Namun tanpa mengurangi rasa hormat pada Nagoya One Hotel kerana sudah terlanjur menempah dan membayar bilik di Agoda.com, kelebihan hotel ini yang memang tidak dinafikan ialah bilik atau kamarnya terbilang besar dari segi saiz begitu juga ruang siar kaki iaitu lorong menuju ke bilik-bilik yang luas. Jika kecil dan jauh pula, tentu sulit untuk dijual kepada turis.Pihak hotel juga menyedia perkhidmatan shuttle van secara percuma kepada penginap untuk ke pusat belanja NSM. Perjalanan bermula pada pukul 11.30 dan perkhidmatan pergi balik disediakan setiap satu jam berikutnya. Manakala perjalanan ke Windsor foodcourt hanya dibuat sebelah malam sahaja.

ruang dalam Nagoya Hill Hypermart
ruang makan
Nilai tukaran semasa dollar Brunei ke Rupiah Indonesia, ialah $1,00 - Rp9,200. Terdapat banyak doket tukaran wang asing dalam NSM. Anda tidak perlu bimbang dan tidak perlu buru untuk menukar Rupiah sebelum bertolak kerana selain doket tukaran wang asing yang terdapat di NSM, ada beberapa doket tukaran wang asing yang berada di pinggiran jalan berhampiran dengan NSM. Barang elektronik seperti kamera Canon, Nikon, jam tangan, beg bagasi dan beg lain terbilang murah. Mereka boleh memberi potongan harga yang menarik jika memang anda berminat untuk membeli. Bahkan anda dipanggil untuk diberi potongan harga (diskaun) barang yang berkenaan bagi sesetengah penjual di kios-kios tertentu.

Pandangan sisi belakang areal Nagoya Hill 

antara produk elektronik yang membanjiri kios di Nagoya Hill

Pusat Makanan Laut Segar di Windsor, Batam
Dari segi syiar pengembangan syiar Islam, terdapat beberapa buah masjid yang boleh dilihat di pinggiran jalan dan yang berhampiran pintu masuk laut di Batam Centre. Di Batam Centre, terdapat Masjid Raya yang biasanya menjadi objek kunjungan wisata khususnya di laman masjid ini anda boleh mengambil gambar berlatarkan tulisan Welcome to Batam yang terletak jauh nun di sebuah bukit. Masjid yang betul-betul terletak di Nagoya Hill dan di belakang Hotel Amaris ialah Masjid Jabal Arafah. Masjid ini terletak di atas bukit dan memiliki menara yang boleh dinaiki dan dikenakan caj sebanyak Rp5,000. Reka bentuk bentuk Masjid Jabal Arafah ini moden dikitari mini laman landskap, kiosk-kiosk, perpustakaan moden dan dewan solat yang berkapasiti muatan dianggarkan 300 orang dalam satu-satu masa. Laungan azan sentiasa kedengaran dan bersahutan antara masjid apabila masuk waktunya.


Mohd Azurin Othman
Penulis bergambar berlatarkan Mega Mall
berdekatan Terminal Feri Batam Centre
Kepada anda yang baru pernah menjejak kaki ke Batam, baik melalui laut atau udara, hendak kemana-mana, sila pastikan anda memilih teksi yang benar iaitu menempah atau meminta teksi dari kaunter yang tersedia, baik di Batam Centre, Bandara Hang Nadim, di hotel mahupun di mall. Dari Batam Centre ke Nagoya Hill dikenakan caj sebanyak Rp60,000 (per taksi).
Satu lagi Mega Mall berdekatan Terminal Batam Centre


Antara hotel kelas Melati (bajet) di Nagoya Hill
Bubur dan ABC yang popular antara menu yang dinikmati


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...