Sabtu, 23 Mei 2015

Instrumen Muzik Tradisional Vietnam

Hal terbaik meredam waktu ialah menulis. Bisa!!! Menulis adalah sebuah seni indah. Kita mengatur huruf menjadi sebuah kata. Dari kata menjadi barisan ayat yang mempunyai makna dan kita boleh menyampai mesej kepada pembaca...kiki. Macam dalam kelas bahasa la pulak. Ni tentu kes boring tahan gaban. 

Baik, entri kali ni aku nak kongsi tentang seni muzik di Hanoi, Vietnam. Vietnam antara negara yang menghargai dan mengetengahkan kearifan lokal masyarakat terutama instrumen muzik konvensional yang berasaskan bamboo. Sayangnya aku tidak mengambil peluang mendekati pemuzik ini untuk bertanya apakah istilah penamaan instrumen muzik berkenaan semasa sesi jamuan malam delegasi ASED UNGEGN baru-baru ini. Antara instrumen muzik yang berasaskan bamboo tersebut ialah bamboo yang disusun dari kecil dan besar yang diikat seperti rakit layaknya. Cara mainnya ialah dengan menepuk dua tangan anda. Cara tepuk tersebut ialah dengan merapatkan jari setiap tangan seolah-olah seperti mengepung angin sehingga apabila tepukan tersebut dihalakan kepada bamboo yang disusun tadi akan dapat menerbitkan bunyi.

Di samping itu, terdapat instrumen muzik bamboo yang bentuk layak seperti meriam buluh yang dimaikan oleh anak-anak kampung dulu-dulu bila tiba malam tujuh likur tapi tidak bagi orang Viet. Nampaknya mereka memiliki pengalaman dunia yang cerdas bagaimana memaksimumkan bahan alam untuk hiburan. Tak percaya, tontonlah video berikut:



Seruling juga menjanjikan persembahan yang memikat dan asyik buat meredam resah dan bingung di hati. Manakan tidak, seruling bernuansa merdu dan ada ketikanya dikaitkan dengan pujangga yang sedang membuai lara untuk menjemput ilham dan mereka yang sedang lara nestapanya.


Terdapat juga instrumen seperti erhu seperti layaknya sebuah gitar tradisi yang sesuai dimainkan oleh gadis cantik Vietnam sehingga menambah serinya pada bunyi dan lagunya.  Erhu adalah muzik gesek tradisional China yang dikatakan muncul pada abad ke-7 - ke-10 semasa Dinasti Tang. Erhu yang dimainkan dalam video yang dipaparkan berikut telah diubah suai dan berbentuk empat segi.


Instrumen muzik tradisi Vietnam sebenarnya tidak jauh berbeza dengan instrumen muzik negara serumpun dan negara Asia yang kaya dan alami ini. Tidak kira dari mana ia datang dan bagaimana instrumen itu dibuat, pada ketika instrumen itu sudah bisa membunyi tujuh notasi asas muzik do-re-mi-pa-so-la-ti-do, maka secara automatis instrumen berkenaan sudah bisa memainkan semua jenis lagu.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...