Selasa, 19 Mei 2015

Kepentingan Nama Geografi Bagi Pembangunan Bangsa dan Peradaban

Menghadiri The 3rd Divisional Meeting of The United Nations Group of Experts on Geographical Names Asia South - East (ASE) Division di Hotel Melia, Hanoi pada 13 - 15 Mei 2015 membuat aku memperoleh pengetahuan baru tentang betapa pentingnya setiap negara memiliki autoriti atau organisasi tertentu menyediakan sebuah pangkalan data nama geografi dan manfaat nama geografi dalam pemasaran produk sekaligus menjadi jenama dagang bagi negara berkenaan. Dalam hubungan ini, pemakalah Vietnam telah mempresentasi dan mengongsikan pengalaman mereka mengenai kepentingan penamaan produk yang dikaitkan dengan unsur-unsur tempatan.

Perlu diingat nama-nama geografi bukan sekadar tanda dan lambang tetapi juga sebagai kata kunci bagi anda mengenal legenda dan historikal sesuatu negara kerana nama geografi sebenarnya mengekspresi dan memperlihatkan ciri yang identik dengan unsur kepemilikan. Contohnya nama geografikal yang bermula dengan elemen "Nam" yang bermaksud air seperti Nam Rom, Nam Tha, Nam Nhum yang membolehkan masyarakat di Vietnam mengenal penamaan itu sebagai rujukan bagi wilayah di Northwest Vietnam, manakala nama geografikal yang bermula dengan "Dak" (yang juga merujuk air) seperti Dak Lak, Dak Nong, Dak Tuar yang merujuk nama yang berasal dari Central Highlands (Le Minh Tam, Ma - Pakar Kartografi daripada Vietnam Association on Geodesy - Cartography - Remote Sensing).

Nama-nama geografi memiliki nilai artistik dan merupakan satu pendekatan bagi mempromosi kepada orang luar untuk mempelajari dan memahami bahasa. Di Brunei, kita patut berbangga apabila terdapat pihak yang prihatin yang masih kental memelihara bahasa dan tradisi mereka seperti penamaan Bintudoh Greenspring Resort (inap desa). Begitu juga nama tempat sama ada yang baru atau yang sudah wujud sejak zaman bahari lagi yang juga memperlihat nilai-nilai tempatan Brunei yang identik. Kita kenal dan tahu nama seperti Tatangan Tutong, Belalong, Batu Apoi, Puni, Bangar, Nagalang, Burong Pingai, Lupak Luas, Lumapas, Junjongan dan Lela Menchanai. Penamaan jalan dan sungai juga tidak kurang pentingnya dalam mempromosi nilai nasional seperti Jalan Tutong, Jalan Mumong, Jalan Singa Menteri, Jalan Pehin Penyurat, Sungai Siamas dan Sungai Tungkadeh. Demikian pula penamaan agensi semikerajaan seperti Semaun Holding, dan penamaan resto makanan seperti Restoran Tindulang.

Menjengah ke aspek lain tentang penamaan, kita memiliki kearifan lokal yang diketengahkan melalui kain tenunan. Motif bunga pada kain tenunan dikenali dengan bermacam nama antaranya sukmaindera, bunga batabur, arap gagati, silubang bangsi, dan air muleh.

Vietnam dan Indonesia antara dua negara UNGEGN yang superb dalam mempromosi identiti mereka bahkan tidak ragu-ragu menggunakan nilai tempatan sebagai nama dagang dalam setiap karya mereka sehingga menjadi mahakarya besar yang bermanfaat dalam mengharumkan nama negara berkenaan. Bak kata mantan Perdana Italia Silvio Berlusconi, "Italia identik dengan mafia, piza dan Milan. Dan brand Milan sangat kuat di negara Timur seperti Asia sehingga kelab AC Milan mempunyai 350 juta pendukung di seluruh dunia". Dan salah satu penyokong kuat kelab AC Milan ialah Presiden China, Xi Jinping. Ini bermakna nama geografi seperti Milan yang gah dan popular itu menjadi brand antarabangsa yang terkenal dan tentunya menguntungkan Italia.

Nah, ketika anda mengenal Djarum, Sempoerna, pasar properti seperti Ciputra dan Agung Podomoro, rangkaian perhotelan Santika, Inna Garuda dan Sahid Jaya, produk makanan dan kuliner seperti Indomee, Bakso, Ayam Penyet, Gado-gado, dan Pecelele, dalam kepala kita tentu sudah terakam bahawa itu produsennya Indonesia. Dan itu Made in Indonesia. Jadi jangan pernah memandang enteng dan mengatakan "apa ada pada nama" tetapi "nama akan jadi ada apanya" setelah kita menjadi bangsa yang bangga dengan apa yang kita miliki dan berjuang mengetengahkannya seperti yang dilakukan oleh Indonesia dan Vietnam. Memilih dan menamakan produk kita dengan ciri-ciri tempatan bermakna kita menjadi bahagian yang membantu mengembang dan mengangkat peradaban bangsa dan watan tempat kita dilahirkan. Namun dalam produk makanan atau komoditi lain yang didagangkan, nama-nama yang dihubungkan dengan nilai setempat perlu dipatenkan bagi menghindarkan ia dieksploitasi oleh negara lain untuk keuntungan.

Apakah menamakan produk dengan salah satu nama geografi sudah cukup? Hakikatnya, perlu ada kekuatan menyeluruh merangkumi semua sendi-sendi kehidupan yang berkepentingan untuk menyokong usaha ini. Misalnya produk yang dihasil perlu berkualiti dan tidak kalah bersaing dengan produk yang sama keluaran negara lain, memiliki pemasaran dan pengiklanan yang kuat, memiliki pelanggan dalam negeri yang setia yang membantu mendukung dan mempromosi produk secara tidak langsung dan nama negara itu sendiri memiliki jenama dan nilai yang kuat seperti Singapura sehingga apabila disebut orang, sudah terakam bahawa negara berkenaan memiliki semua kualiti yang diperlukan untuk diajak berbisnes. Ini bermakna penamaan geografi terhadap sesuatu itu harus disertai dengan upaya dan kerja keras seluruh institusi untuk memperoleh hasilnya kemudian termasuk kecintaan masyarakat negara ini terhadap produknya sendiri. Kita tidak boleh berharap banyak orang dari negara lain mencintai produk kita tanpa kita berusaha untuk mencintai dan menggunakan produk yang negara ini hasilkan. Sikap kita dan cara kita menghargai apa yang kita hasil akan mengundangkan orang luar menyukainya. Dan ini tentunya memberi kelebihan nilai dan prestasi pada apa yang telah kita bangunkan bersama meskipun sekadar pengguna, dan ia tentunya memberi petunjuk jelas bahawa jenama dagang yang dihubungkan dengan salah satu nama geografi negara menjadi mangkin kepada pemerkasaan peradaban, setidaknya Made in Brunei memperoleh matlamat ganda iaitu pasaran dan peradaban yang dibangunkan oleh local genius kita.

Lalu, tidakkah kita mahu menamakan produk kita dengan nama-nama yang memiliki esensi dan estetika tempatan? Atau mensinonim produk kita dengan salah satu nama geografi yang ada di negara kita dan bekerja keras untuk mengangkatnya? Jika tidak kita, siapa lagi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...