Isnin, 18 Mei 2015

Kenali Masyarakat Vietnam di Hanoi

Usah gentar berjalan malam di pinggiran kedai dan di lorong yang sibuk di Hanoi. Bukan bererti anda tidak perlu waspada. Waspada boleh saja tapi jangan dibuat takut atau ketakutan lebih dominan daripada perasaan berani dalam diri anda ketika berada di Hanoi. Orang Vietnam di Hanoi adalah mereka yang sibuk dengan hal sendiri terutama dalam menggeluti usaha bisnes, makan, jalan kaki atau berspeda. Mereka tidak pernah menganggu, mengusik apalagi memandang orang baru lama-lama seperti ingin melahap sahaja. Mereka hanya tersenyum jika kita menyapa hai dan senang diajak berfoto ketika mereka menikmati makanan bawaan penjaja atau menikmati makanan di resto pinggir jalan sambil nongkrong bersama teman-teman. Anda bisa lewat dan tersenyum manis dengan mereka kerana gaya makan di pinggiran jalan dengan kerusi dan meja yang rendah itu tentu sebuah atmosfera baru yang berbeza dengan gaya makan ditempat kita.

Generasi muda Viet yang kemas dan moderat seperti karyawan barisan hadapan iaitu mereka yang bekerja dalam industri perhotelan, bandara, perbankan, peruncitan, pelancongan, penjual sim card dan di kios tukaran wang asing serta crew penghidang makanan boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Sesekali terdapat juga karyawan berkenaan yang tidak boleh berbahasa Inggeris dengan baik tetapi tidak pernah berhenti untuk berusaha tanpa sedikit anda terdengar mereka menyelitkan bahasa Vietnam. Mereka sangat bangga dengan diri mereka kerana kelemahan yang ada perlu ditingkatkan dengan keberanian, kesungguhan dan kerja keras. Bukankah bijak pandai mengatakan "harus ada keyakinan, kemahuan, kerja keras dan pengorbanan yang akhirnya akan membuat semua mimpi kita menjadi nyata". Itulah sekilas karakter masyarakat Viet yang kelihatan. Tidak ada gaduh-gaduh kerana masing-masing perlu bekerja keras dengan baik dan jujur untuk mendapat porsi rezeki masing-masing.

Mereka sangat memelihara tradisi dalam berpenampilan terutama perempuan Vietnam. Perempuan Vietnam seboleh mungkin memakai pakaian Ao Dai iaitu baju dari fabrik sutera berlengan panjang ke bawah lepas hingga paras lutut dan dibelah sisi kiri dan kanan hingga ke paras pinggang dan berseluar putih. Pakaian ini tentunya ringan yang membolehkan pemakainya bergerak lancar dan cepat. Perempuan Vietnam memiliki rupa dan berkulit putih kuning.

Rata-rata masyarakat Viet baik lelaki dan perempuan tidak obes dan berpinggang ramping atau slim, baik orang tua mahupun anak-anak mereka. Generasi muda Viet yang tampil ramping ini membuktikan bahawa Vietnam yang terbuka kini memerlukan generasi yang proaktif dan bertenaga untuk bekerja dengan kecepatan tinggi dan efektif bagi menerima kemasukan pelaburan dan pelancong luar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...