Isnin, 22 Jun 2015

Meritokrasi menjanjikan hal yang positif

Beberapa hari yang lalu anak buah tempatku bekerja datang untuk memintaku menandatangani urusan kerja. Beliau datang dengan matlamat ganda iaitu selain meminta menyelesai tugas administrasi, tentunya untuk bincang-bincang isu nasional yang beliau ikut prihatin dan membuatnya merasa terpanggil. Yang diprihatinkan ialah meredumnya atlit sukan negara dalam kancah Sukan SEA, Sukan Asia dan dalam sukan antarabangsa lain. Sedang kita masih dijejak lama, jiran kita mengorak langkah mencipta kejayaan demi kejayaan dan torehan prestasi antarabangsa mereka dalam sukan ternama dunia. Di mana kita? Dan bagaimana kita memandang ketidakberhasilan ini sebagai sebuah pelajaran penting kepada citra, kualiti dan pembentukan kita sebagai satu unit besar secara keseluruhan. 

Sukan dan kehidupan lain sekali pun, ia menyangkut bagaimana cara kita bersikap, bagaimana etos kerja kita dan seberapa disiplin kita mahu maju dan jaya. Pokoknya "tak ada keuntungan tanpa rasa sakit" dan tentunya anda perlu menderita untuk sukses.

Aku berpendapat sebuah kejayaan terhasil daripada sebuah siklus kehidupan yang tegar dengan disiplin begitu jua sebuah kegagalan terhasil daripada siklus kehidupan yang sebaliknya. Ini sebuah argumentasi nyata hasil daripada pengalaman hidup dan pemerhatian sekeliling. Pendek kata menjadikan manusia sebagai sebuah aset kepada keluarga, bangsa dan negara itu harus bermula sejak dini. Diberi disiplin, "latih tubi", bagaimana berfikir kritis, memiliki sifat curiosity (rasa ingin tahu yang tinggi) dan dibekal pendidikan yang cemerlang yang berterusan sejak dini, atau sejak dari sekolah dasar. Dan ia tidak bergantung kepada sekolah semata-mata bahkan institusi keluarga dan masyarakat juga berperanan, baik secara langsung mahupun tidak langsung. Bukan untuk menyukarkan hidup anak kita tetapi untuk melatih mereka memiliki asa yang tinggi dan memandang hari depan dengan yakin, berani serta dapat mengolah masalah dan cabaran sebagai satu cara merintis peluang atau menjadi perintis untuk berada selangkah ke hadapan daripada mereka yang lain untuk menakat dan kekal relevan dengan persekitaran dunia yang berubah. Anak-anak yang terdidik dengan sistem pendidikan yang "keras" dalam erti kata untuk mendidik dan menyerlahkan potensi mereka apabila dewasa kelak mereka akan masuk dalam kumpulan masyarakat nukleus yang bernilai dan sentiasa dahaga dan selalu ingin berprestasi serta menghindarkan membuat hal yang biasa-biasa atau hal rutin yang selalu dibuat orang. Mereka sebaliknya akan memberi nilai tambah dengan kecerdasan dan kejelian yang mereka miliki dalam melihat sesuatu. Percayalah mereka tidak akan melukut, berharap, menagih sesuatu yang ia rasa seolah-olah ia berhak miliki tanpa perlu bersaing dan meminta-minta kerana percaya sikap seperti ini akan merosak citra diri sendiri, komponen dan bangsanya.

Ertinya, mereka yang terdidik dengan sistem yang keras dan yang menekan meritokrasi iaitu pencapaian dan keberhasilan berdasarkan merit yang ketat, akan menjadi benih yang baik dan dihanyut kemana-mana akan menjadi pulau, begitu pepatah berkata. Sebaliknya mereka yang lemah dan tertinggal perlu berjuang untuk meningkat daya saing mereka demi penyetaraan hidup dan mendapat tempat yang baik kelak. Maknanya, semua sisi masyarakat perlu berjuang untuk hidup dan dididik keras untuk meningkat kepekaan mereka. Sistem meritokrasi memberi pelajaran penting kepada kita bagaimana membunuh sifat malas dan sifat sambil lewa yang merugikan. Impak besar yang terhasil daripada pendidikan yang menekankan meritokrasi ini ialah negara dapat menghasilkan sumber manusia yang berkualiti, berdisiplin, cerdas dan mumpuni serta memiliki kebolehpasaran yang baik dalam dunia pekerjaan. Mereka ini tentunya memiliki kreativiti tinggi, daya inovasi, pragmatis dan dinamis dalam mencipta ekonomi baru yang sifatnya berdaya tahan.

Dalam hubungan ini, sekolah harus menjadi instrumen penting dalam menumbuhkan budaya positif dan kondusif bagi membentuk pemikiran dan sikap pelajar. Mereka dididik untuk jadi pandai dengan cara sihat dan betul. Jika ada anak yang lamban, mereka perlu dipandu bukan disuap. Di rumah, institusi keluarga perlu mendidik anak-anak mereka untuk berdikari dan memberi kontribusi dalam hal yang dimampui secara bertahap agar kelak mereka tahu apa ertinya menghargai diri sendiri dan menghargai orang-orang di sekitarnya. Institusi keluarga yang terlalu "protektif" bahkan menyediakan segala sesuatunya tanpa mendidik anak mereka berusaha, mendidik anak mereka menghafal tanpa merumuskan formula atau pendekatan pembelajaran yang baik, sebenarnya akan merosakkan sikap dan perilaku pemikiran mereka dalam jangka panjang. Mereka berharap anak mereka berjaya tapi dengan cara yang tidak sihat. Institusi keluarga melakukan kesalahan besar kerana anak-anak ini nanti tidak mampu berfikir, berusaha dan merancang apabila mereka bekerja. Majikan yang mengambil mereka pula telah diperdaya dengan keputusan cemerlang yang mereka miliki itu yang sebenarnya adalah hasil daripada menghafal bukan berfikir atau membuat terobosan terhadap sesuatu.

Nah, sistem pendidikan negara harus menekankan meritokrasi untuk menghasilkan sumber manusia yang berkualiti. Sedari awal, anak-anak perlu dilatih untuk berfikir, dipupuk sifat ingin tahu yang tinggi, dan suka bertanya. Mereka perlu dilatih untuk MEMBACA, MEMBACA dan MEMBACA buku dan mengongsikan dapatan mereka kepada rakan sebaya. Dengan membaca mereka mengetahui sesuatu paling tidak kata dan tatabahasa dalam akaun minda mereka. Masyarakat pula perlu bersatu padu memberi contoh yang baik sebagai pelajaran penting kepada anak-anak ini untuk mereka melihat bahawa masih ada nilai dan kesegaran yang membuat mereka sentiasa bertenaga untuk hidup dan menakat.

Persekitaran pendidikan kondusif dan dinamik serta didukung oleh institusi keluarga dan masyarakat akan memberi pengaruh besar dalam pembentukan perilaku anak-anak. Anak-anak yang dilahir daripada produk pendidikan yang baik akan berkembang dalam bidang yang mereka ceburi dan seterusnya dapat memberi perubahan besar kepada sistem bekerja dalam bidang seperti perkhidmatan awam, swasta, pogram-program kerajaan, NGO dan sukan. Mereka terdidik menghormati waktu, mengoptimalkan masa, menghormati kerja secara berpasukan, bahu membahu dan saling menghargai. Percayalah, kekuatan daripada sebuah tim yang memiliki energi dan spirit yang positif, akan menghasilkan gelombang kejayaan dalam bidang apapun, dan ini tidak terkecuali dalam bidang sukan seperti yang ditanyakan oleh anak buahku tadi. Kekalahan atau mendapat tempat kedua buat mereka merasa sebal dan duka, serta kembali merenung mengapa demikian kenapa tidak begini. Tanda aras mereka adalah yang pertama, dan mereka bekerja keras untuk mencapainya.

Singkat kata kita perlu melihat jauh ke hadapan dalam perancangan kependudukan dan memastikan hanya ledakan penduduk yang berkualiti sahaja dihasilkan. Galakan ibu bapa terpelajar membina keluarga dalam usia yang produktif dan memiliki anak lebih dari dua orang. Negara melakukan langkah yang betul dan memilih jalan yang tepat untuk melahirkan sumber manusia yang cemerlang melalui sistem pendidikannya yang "keras" dan ini tentu baik bagi menyediakan insan cemerlang dalam semua aspek serta pada masa yang sama negara memperoleh impak positif bagi menghindarkan beban berpanjangan dalam menyediakan bantuan dan kebajikan.

Salam damai dan semoga makin jaya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...