Sabtu, 20 Jun 2015

Dayang Bungsu dan Ntarigi buah tangan Ay Ling

Tiga minggu yang lalu aku didatangi seorang pelajar yang telah menamatkan tempoh penempatannya. Ay Ling Dr. Pudarno, begitu namanya disebut. Seorang anak muda perempuan yang tidak banyak bicara, tertib, bercita-cita dan fokus untuk meraih ilmu apabila diberi kesempatan. Kelebihannya ialah minat mendalamnya dalam industri kreatif terutama dalam melukis. Kontribusi pertamanya semasa Pesta Buku Brunei dan Karnival Memperkasa Budaya Membaca 2015 apabila diberi peluang untuk mengembangkan bakat dalam face art.

Ay Ling Dr. Pudarno datang ke mejaku untuk menyerahkan surat apresiasi kepada jabatan yang telah memberinya peluang selama empat bulan untuknya meraih pengalaman dan pengetahuan dalam bidang yang ia cintai, tentunya melukis. Kesempatan belajar turut beliau gunakan untuk mendalami atur huruf dan reka letak buku. Ternyata bukan surat apresiasi sahaja yang diserahkan tetapi sebuah manuskrip! Ya, manuskrip cerita rakyat yang diadaptasi daripada sebuah buku tuturan yang telah dikompilasikan oleh Haji Muhammad Hatta dan Anita Awanis Setia, cerita yang dicerap daripada kontinum puak masyarakat tempat beliau dibesarkan. Cerita rakyat itu tentunya sebuah pengalaman dunia yang beliau peroleh daripada ekosistem sosial yang memberinya pelajaran penting tentang erti penakatan tradisi lisan, budaya dan kepercayaan sesuatu masyarakat yang perlu dipelihara dan dilestarikan. Bukankah cerita rakyat adalah sebuah prasasti sosial? Oleh kerana itu, kearifan tempatan ini wajar dibukukan sebagai wasilah kepada masyarakat luar agar tahu seperti apa kearifan tempatan yang mereka miliki. Dan ingatlah bahawa kearifan tempatan juga membantu memperkaya bahasa ibunda kerana terdapat konsep-konsep tertentu dalam masyarakat itu yang diketengahkan.

*****

Di tengah belantara kuat sistem pemikiran, falsafah dan kepercayaan yang semakin utuh dengan pegangan kuat kepada religi yang mengambil tempat dalam seluruh sendi-sendi kehidupan baik dalam sistem sosial, ekonomi mahupun politik, ada sisi budaya yang melempem dan perlahan hilang ditelan masa. Nilai tradisi atau kearifan tempatan sesuatu masyarakat itu beransur tenggelam kerana ia dilihat bertentangan dan sulit beradaptasi. Ini tidak terkecuali dengan tradisi lisan yang tercerna hasil daripada reproduksi sosial sesebuah masyarakat dengan lingkungan persekitarannya disertai dengan kepercayaan masyarakat tersebut terhadap sesuatu kejadian. Sesetengah tradisi lisan yang mengakar akan memerikan bagaimana sebuah kesatuan masyarakat yang berbeza dalam sebuah permukiman tempat mitos peristiwa itu berlaku berkongsi getaran dan denyut nadi yang sama yang kemudiannya diturunkan dari satu generasi ke satu generasi. Ahli antropologi Benedict Anderson menyebutnya sebagai rasa bersama yang menautkan berbagai kelompok menjadi sebuah kesatuan.

Hakikatnya, terdapat ruang bagi tradisi lisan sebuah masyarakat itu mendapat tempatnya. Mari kita lihat nilai positifnya. Bahawa tradisi lisan menjadi pintu masuk dalam kita memahami budaya, cara fikir, pengalaman dunia dan karakter sesuatu masyarakat adalah sesuatu yang mungkin. Bahawa semua budaya memiliki dahan berpijak dan hikmah sendiri-sendiri. Dengannya kita belajar bagaimana menghargai dan kita belajar bagaimana menghormati ruang sosial mereka. Tidak tepat melihat sesuatu budaya dengan berkaca kepada budaya lain. Jika ini menjadi dasar atau pegangan kita, akan runtuhlah sebuah peradaban! Sesuatu yang membuat gusar para ahli sosiologi dan etnografi sejak lama. Terlepas dari semua hal yang diperkatakan, tradisi lisan ialah cara bagaimana masyarakat itu memahami kejadian, roman "sejarah", historikal penamaan dan warisan bahkan kutipan peristiwa yang dinarasikan merupakan cara sesuatu masyarakat itu "melahap dan mengorbit" kisah daripada sebuah peristiwa untuk memberi pesan moral tentang pentingnya memperkuatkan solidariti, persatuan, memiliki hati yang membumi, sebuah pengakuan dan rasa eksis daripada sebuah komuniti dan bahasa, bagaimana menghargai sesuatu serta ia merupakan satu sisi hangat dari sesebuah masyarakat. Dan Ntarigi manuskrip sulung karya Ay Ling adalah bahagian daripada reproduksi sosial yang harus mendapat tempatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...