Sabtu, 4 Julai 2015

Reuni Yang Haru

Peluang reuni dengan teman sekolah puluhan tahun silam sesuatu yang ditunggu sekiranya kita mempunyai waktu dan kesempatan. Namun anda tentu tidak pernah menduga reuni akan terjadi di mana, bagaimana perancangan anda, nasib anda ketika itu dan perlu diingat semua perancangan ini terjadi dengan izin Allah Subhanallah Taala. Hendaknya, pertemuan dengan teman sekolah itu terjadi baik-baik sahaja sehingga rasa terpisah sejak lama itu bakal menerbitkan euforia dan energi yang positif.

Namun, nasib Arthur Booth berkata lain. Beliau reuni dengan teman sekolahnya dalam prosiding penghakiman kasus pencurian beliau lakukan di Florida, Miami. Yang membicarakan kasus beliau adalah teman sekolahnya Mindy Glazer, hakim daerah Miami. Kes ini disebut pada 30 Jun 2015 yang lalu. Arthur Booth dan Mindy Glazer adalah teman satu sekolah di Nautilus Middle School. Mindy Glazer, sang hakim yang punya nurani ini, perasan betul bahawa Arthur Booth adalah teman dekatnya semasa sekolah. Beliau tidak ragu dan merasa martabatnya jatuh untuk bertanya kepada pesalah yang didakwa kerana kasus rompakan. 


Sumber: YouTube

"Tuan Arthur saya punya pertanyaan khusus untuk anda" tanya Hakim Mindy Glazer. "Ya, Yang Arif, apa itu" balas Arthur Booth.

"Apakah anda pernah bersekolah di Nautilus Middle School" sapa Hakim Mindy Glazer. Arthur Booth pada awalnya terkesan kaget, tersenyum simpul, memegang kepalanya, memaling dan tiba-tiba menunduk serta tidak dapat menahan perasaannya ketika bertemu dengan teman sekolah dalam situasi jauh berbeza. Berkali-kali Arthur Booth mengungkapkan "Oh Tuhanku..Oh Tuhanku..sambil menangis teresak-esak". Mengharukan dan menyedihkan bertemu teman sekolah ketika kededuanya memakai pakaian yang memperlihatkan kasta sosial yang berbeza hasil daripada pilihan hidup masing-masing. Pada ketika temannya mengejar cita-cita, menatap masa depan dengan pasti dan berada di posisi terhormat kini, Arthur Booth pula menjadi pesalah yang sedang diadili. Kisah pertemuan ini menjadi sebuah dongeng nyata yang jarang berlaku tetapi memperlihatkan sisi manusiawi hakim wanita pada ketika nilai hedonis, egosentrik dan kiasu menggumuli mereka yang sukses.

Mindy Glazer berinisiatif menyebut rakam jejak Arthur Booth di sekolah dalam dewan persidangan. "Arthur adalah orang baik, saya sering bermain bola dengannya. Saya tertanya-tanya apa terjadi dengan anda, saya merasa sedih melihat anda di sini".

Saudara Booth, Melissa Miller mengatakan pamannya merasa sedih dengan pertemuan tak terduga dan sungguh menyesali jalan hidup yang dipilihnya. Hidup pamannya berubah kerana kecanduan dadah walhal beliau seorang penerima biasiswa dan atlet yang berpotensi.

Meskipun reuni Arthur Booth menyedihkan bagi dirinya, tetapi kehadiran Mindy Glazer sebagai hakim kasus berkenaan adalah satu isyarat yang diberikan oleh Tuhan Yang Maha Esa untuk beliau melakukan metamorfosis diri bagi meraih kehidupan yang lebih baik. Kita tentu berharap beliau sedar dan berjaya. Mindy Glazer mungkin satu dalam sejuta hakim kulit putih yang memiliki empati kepada Arthur Booth sebagai teman sekolah, pada ketika masalah rasisme dan perjuangan kesetaraan hidup tanpa perbezaan warna kulit masih membelenggu masyarakat kulit hitam di Barat. Pada masa yang sama, Mindy Glazer setidaknya mengantar mesej kepada dunia bahawa kerusi kehakiman terhormat bukan sekadar menghukum benar salah, tetapi jauh dari itu pesan sosial yang dilimpahkan harus bererti, sehingga memberi pelajaran berguna kepada terdakwa. Hendak pula terdakwa itu temannya, yang tentunya isyarat yang dihantar lebih menggelintar kalbu dan menyedarkannya untuk mengejar hidup yang lebih mulia.

Dari sisi lain, kisah Arthur Booth dan sang Hakim Mindy Glazer yang memiliki hati ini, juga sebagai isyarat kepada sesiapa jua agar sesi reuni yang terjadi antara kita dengan teman sekolah nanti dalam situasi yang layak dan wajar. 

Pelajaran hidup ada di mana-mana. Kitalah yang berusaha mempelajari moralnya, melihat sesuatu itu dengan positif lalu dipetik sari pesan dan kesannya. Hakikatnya, manusia boleh mengubah sejarah dirinya selagi ia bercita-cita dan berusaha untuk mengubah nasibnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...