Rabu, 6 Januari 2016

Kesan lawatan singkat ke De La Salle University

Selasa, 05 Januari 2016 ketika duduk mencatat diari di North Gate DLSU, pintu masuk utama sebelah utara bagi siswa baru, aku disapa oleh seorang pensyarah yang usianya sekitar 50-an yang ketika itu sedang duduk membaca akhbar di bench dalam North Gate. Beliau memperkenalkan dirinya. "Hi Sir..morning. I'm Prof. Martin C. Ronda, Prof in Physical Education, DLSU". Beliau seterusnya berbual dalam bahasa Inggeris yang kental dengan langgam atau telo orang Filipina yang biasa kita dengar. Sapaan seterusnya kurang lebih bermaksud "Saya memerhatikan anda dari tadi. Anda dari mana, apakah anda buat di sini". Saya menjelaskan tujuan saya yang menghantar anak menjalani program Discovery Year di DLSU selama satu semester.

Agaknya kerana kami berdua tidak jauh beda usia yang pada masa itu dikelilingi oleh generasi muda yang duduk-duduk di bench menunggu rakan mereka datang, maka tergerak hatinya untuk menyapa dan bersahabat. Biasanya orang senior mudah ramah jika menjadi minoriti dalam satu kelompok. Beliau seterusnya menawarkan short tour di areal kampus DLSU. Sesuatu yang tentunya saya tidak akan menolak apa lagi melepaskan. Pucuk dicita ulam mendatang. DLSU ini dikelilingi pagar dan sulit bagi mereka tidak mempunyai urusan dan tujuan untuk masuk.

Sebelumnya, sedikit gambaran luar tentang kampus DLSU ini. Hampir kebanyakan properti di Malate ini dikelilingi pagar batu. Kampus DLSU salah satu properti pendidikan yang berpagar dan pada setiap pintu masuk diletakkan mesin pengimbas kad pengenalan pelajar dan pensyarah. Pengunjung perlu menulis nama, meninggalkan kad pengenalan mereka dan seterusnya diberi pas pelawat.

Setiap pintu masuk dikawal oleh sekurang-kurangnya seorang sekuriti kecuali di pintu masuk utama bagi pelajar baru yang memerlukan minimum tiga orang sekuriti. Pelajar baru yang datang serentak perlu bersabar dan berbaris untuk hari pertama kehadiran mereka. Setelah memperoleh kad pelajar, mereka boleh masuk di pintu masuk yang terpencar di mana-mana khususnya di areal fakulti pembelajaran mereka. Difahamkan imbasan atau pemeriksaan sekuriti, tidak sekadar berlaku di pintu-pintu masuk menuju ke kampuskan bahkan juga di bangunan kampus tempat mereka belajar.

Antara kampus DLSU yang kental nuansa roman

Pendaftaran pelajar di pintu masuk North Gate

Kampus DLSU

Prof. Martin C. Ronda seorang yang simple dan mudah berbual. Beliau membawa saya untuk melihat lebih dekat seperti apa karakter atau nuansa emosi bangunan DLSU yang tersergam itu yang sebelumnya saya hanya memandang dari luar pagar.

Cabang kampus DLSU

Cabang kampus DLSU

Sambil membawa saya meronda, beliau bercerita sedikit sebanyak tentang DLSU. 

Kampus DSLU terpencar dibeberapa titik daripada bangunan utama di Taft Ave ini sama ada dalam posisi bersambung, jeda dan bertentangan yakni di seberang jalan berhampiran dengan pusat makanan segera. Anggaran keluasannya DLSU tidak keterlaluan saya katakan sekitar 8 pada bola sepak. Memang luas dan keluasan itu menyenangkan bagi melapangkan fikiran untuk belajar. Dah namanya universiti.
Berdasarkan pemerhatian, saya dapati kampus DLSU mesra pelajar kerana begitu banyak kawasan lapang disediakan untuk belajar berbincang, sekadar berbual-bual sebelum masuk waktu kuliah. Bahkan di samping bangunan kuliah disediakan deretan kerusi panjang buat menunggu, berehat atau menyudahi tugasan kuliah. 

Penulis bergambar di salah satu fakulti

Pusat Penyelidikan Sains dan Teknologi di belakang kondo
The One Archer's

Anak penulis di North Gate DLSU
Siswa di sini kebanyakan berpakaian kasual yang simpel dan mudah bergerak cepat. Bahkan ada antara mereka berseluar pendek! Nampaknya DLSU memberi kebebasan kepada siswa tempatan dan antarabangsa untuk berpakaian asal mereka tahu bagaimana menyesuaikan pakaian yang mereka pakai. 

Siswa di sini datang sejauh Eropah, Korea, Jepang, Indonesia dan Saudi Arabia. Siswa Saudi Arabia mengambil pengajian dalam kejururawatan, dan dikatakan bahawa bidang kejururawatan dan perbidanan inilah yang banyak mengeksport tenaga kerja terlatih Filipina ke negara luar sehingga disiplin ilmu ini mendapat pengiktirafan serta menaikkan merit pendidikan kejururawatan yang ditawarkan oleh institusi pendidikan di Filipina.

Majoriti siswa DLSU ini merasa bangga untuk memakai tali tag nama mereka dan mereka jalan keluar daripada kampus pada waktu jeda kuliah untuk menikmati makan tengah hari di sekitar Malate.

Secara keseluruhan atmosfera persekitaran kampus ini kesannya sangat bersahabat dan memang sesuai dengan konsep hidup dan pengajian universiti yang mendorong siswa mereka memiliki karakter yang cergas, cerdas, bertenaga, dinamik dan terbuka serta memiliki sifat sosial yang proaktif.

Dari sisi lain, saringan dan imbasan sekuriti di mana-mana titik penting d areal DLSU ini membuatkan anda berasa aman dan selamat. Semoga.

Barisan siswa yang menunggu di North Gate DLSU



Antara monumen di DLSU



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...