Khamis, 7 Januari 2016

Sepenggal catatan tentang denyut nadi kehidupan di Malate

Di distrik Malate, selain De La Salle University, terdapat sebuah lagi universiti yang tidak kurang pentingnya iaitu St. Scholastica. Dengan saiz kampus yang besar dan terpencar secara terpusat, bersambung dan kampus cabang yang terpisah dan berada di seberang jalan, kededua universiti ini tentunya menawarkan multidisiplin ilmu kepada siswa dalam negeri dan antarabangsa yang studi di sini. Di samping kededua universiti tersebut, berdiri juga satu dua kolej pendidikan yang menawarkan bidang yang sesuai dengan keperluan sumber manusia di sini. Dengan adanya universiti dan kolej yang menampung ratusan dan ribuan pelajar, bererti ada denyut kehidupan dan jantung ekonomi di distrik ini kerana sejatinya manusia memerlukan makan, pakai, kediaman, pengangkutan dan kelengkapan lain untuk keperluan sehari-hari. 

Di distrik Malate yang padat, tumbuh kembang pusat makanan dan minuman yakni rantaian fast food antarabangsa, kedai serbaneka, tukaran wang asing, street food, salon rambut dan beraneka kedai lain yang sedia memenuhi keperluan masyarakatnya. Selain itu, terdapat juga pusat membeli membelah-belah seperti Robinson dan SM Horison Plaza masing-masing di Pedro Gill St dan Adriatico St. Pertumbuhan dan perkembangan peruncitan ini dibantu dengan sistem pengangkutan seperti Jeepny, pedicab, teksi dan LRT yang memiliki jalur laluan panjang dan lurus dari utara ke selatan yakni dari EDSA Taft Road ke Pedro Gill. Semua industri ini disokong juga melalui kewujudan rantaian bank tempatan dan pusat kediaman sama ada berbentuk asrama, kondo, kondotel dan hotel. Adanya bank, atm dan tempat kediaman tentunya menjadi katalis ekonomi di mana-mana pun jua. Semua ini bahagian daripada gaya hidup yang perlu ada dan saling melengkap.

Melihat ke bandar besar iaitu Manila, bandaraya global ini secara keseluruhan menampung keramaian penduduk seramai 20 juta orang yang majoritinya beragama Kristian. Manila dan semua distrik terpenting di dalamnya meletakkan kekuatan pada bidang seni, pelancongan, perdagangan, pendidikan, hiburan, fesyen, kewangan, kesihatan, khidmat profesional, perkhidmatan dan penyelidikan dan pembangunan, serta perusahaan kecil dan sederhana untuk berkembang. Manila juga pengeskport tenaga kerja profesional dan non-profesional. 

Berkaca pada Malate, distrik ini juga tidak kurang pentingnya dalam memperlihatkan sisi budaya dan gaya hidup. Anak-anak muda yang rata-ratanya masih berkomitmen dengan studi tentulah memanfaatkan masa jayanya untuk bergaul, memilih pakaian yang sesuai, menikmati kehidupan bersama rakan sebaya dan sebelum melangkah ke dunia nukleus sebenar iaitu memilik pekerjaan mapan dan berkeluarga. 

Malate merupa distrik yang hidup baik siang mahupun malam dengan kesibukan dan kepadatan pelajar yang lalu lalang, bersembang, dan santai minum bersama rakan mereka di kafe dan bermain game di kafe siber yang berada di dalam lantai ground kondotel yang mereka diami. Distrik ini juga memperlihatkan lalu lintas yang rumit dan semrawut. Anda perlu ekstra hati-hati berjalan di pinggir jalan kerana ditempat anda lalu, pedicab dan speda juga ikut menyusup memotong barisan. Ini belum lagi bunyi memekakkan daripada enjin Jeepny bersekali dengan bunyi hon Jeepny untuk menarik perhatian bakal penumpang yang menunggu di pinggir jalan.

Bunyi enjin Jeepny melengking dan membingitkan
Pengangkutan Jeepny dan pedicab (beca roda tiga) paling dominan di Malate selain taksi berwarna putih. Jeepny sebagai contoh boleh mengambil dan menurunkan penumpang di tengah jalan. Jika anda memilih pedicab, sebaiknya anda berbincang dahulu mengenai tambang yang dikenakan sebelum anda bersetuju naik. Anda juga harus tahu seberapa jauh perjalanan anda dari satu point ke satu point untuk memikirkan apakah caj yang dikenakan oleh pedicab yang anda pilih mengenakan tambang sehala pada kadar yang munasabah. Tambang termurah tentulah Jeepny, iaitu sekitar P8.00 sehala. Namun anda perlu bersiap untuk memadati tempat duduknya dan kebingitan enjinnya yang melengking.

Di distrik Malate yang termasuk dalam jalur Metro Manila ini juga terdapat perkampungan setinggan berhampiran dengan SM Horison Plaza di Adriatico St. Pemandangan perkampungan kumuh ini boleh dilihat daripada penginapan saya di Tingkat 29, EGI Taft Tower.

Permukiman kumuh di sebelah SM Horizon Plaza..pemandangan
dari atas EGI Taft Tower, Tingkat 29
Anak-anak remaja baik lelaki dan perempuan tampil ringkas dengan seluar jeans, miniskirt, blouse mini dan khakis yang menggunakan potongan mengikut badan, dan memakai selipar atau sandal yang memudahkan mereka bergerak dan berjalan jauh. Rata-rata mereka bersaiz ramping dan slim yang memberi gambaran betapa Malate dan di mana pun jua di Manila, adalah kota yang keras bagi kehidupan. Tiada tempat bagi mereka yang hanya duduk angan-angan tanpa berjuang keras. Dek kerana negara ini bukan negara kebajikan, maka masyarakatnya harus bekerja untuk meraih mimpi untuk hidup sukses dan jaya. Memang di dunia ini tiada yang mustahil untuk kita gapai jika berusaha. Namun, realiti hidup yang tidak dinafikan di Malate ialah kehidupan keluarga yang miskin memaksa anak mereka bekerja seawal usia remaja.

Di Malate, ada anak terbiar atau anak gelandangan yang "berumah" di pinggir luar bangunan pada malam hari, siang menikmati bermain-main bersama rakan sebaya dan meminta minuman kepada mereka yang dilihat seakan ingin mencari tong sampah untuk membuang sisa minuman yang masih berbaki dalam kotak dan botol. Ada ibu bapa yang meminta sedekah di gang atau di lorong kecil tempat tumpuan orang lalu lalang. Mereka tidur beralaskan kotak. Terkadang pedicab bukan sekadar kayuhan bagi mengais rezeki bahkan juga sebagai tempat tinggal dan berteduh dari hujan dan panas. Tempat tidur gelandangan di pinggir laluan itu menjadi tempat mereka memasak dan menyuci. Di sesetengah areal, bau hancing, berdencing dan kuat menusuk.





Memerhatikan distrik Malate ini selama seminggu, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa hari yang aktif dengan kegiatan manusia dan kenderaan ialah Isnin, Selasa, Rabu, Khamis dan Jumaat pagi. Jumaat petang, Sabtu dan Ahad, distrik ini sepi dengan kesesakan manusia yang lalu lalang dan jauh daripada kesibukan kenderaan kerana ramai masyarakat di sini pulang ke provins mereka di luar Malate. Waktu inilah anda boleh berjalan aman dan lancar terhindar daripada bunyi kenderaan yang bingit.

Keselamatan nampaknya menjadi isu utama di sini. Hampir semua properti baik yang kecil mahupun yang besar apatah lagi rantaian fast food antarabangsa memiliki sekuriti yang lengkap bersenjata termasuk alat pengimbas. Satu pemandangan biasa di sini dan sekuriti nampaknya merupakan perkhidmatan mustahak yang diperlukan di mana-mana.

Sulit menemukan wanita Islam atau gadis yang memakai tudung serta mat-mat Arab yang lalu lalang sebagaimana fenomena biasa yang kita lihat di Kuala Lumpur. Hanya terjumpa satu dua pelajar daripada Saudi Arabia yang pergi atau balik daripada kuliah. Itupun kalau memang berselisih dengan mereka.

Seperkara yang kontradiks dan sulit dipercaya ialah tidak semua karyawan masyarakat di sini yang bekerja di mall dan supermarket besar, dan kedai serbaneka lainnya bisa berbahasa Inggeris! Dari sisi lain, melihat mereka ngomong bahasa ibunda, tentulah satu kebanggaan kerana disitulah jati diri mereka terpapar.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...