Rabu, 6 Januari 2016

Malate, Kota Yang Memiliki Jiwa Sosial

Berada 10 hari di distrik Malate, kesempatan yang tidak wajar disia-siakan. Aku duduk berlama-lama memerhati anak muda yang lalu lalang dengan tujuan yang pelbagai. Yang pasti tujuan utama mereka adalah studi kerana distrik ini adalah kota pendidikan. Di sela-sela waktu, mereka keluar dari kampus untuk rehat makan di rantaian fast food yang menjamur atau sekadar jalan bareng berbual-bual untuk meredam dan membunuh waktu sebelum melanjutkan komitmen studi seterusnya. Selain duduk memerhati, aku berjalan dengan mata meliar untuk mengamati corak dan budaya hidup generasi muda yang kebanyakan mereka adalah siswa De La Salle University (DLSU), sebuah universiti yang dipandang tinggi di sini, terbilang mahal yuran pembelajarannya dan rata-rata mereka adalah anak pengusaha dan anak pejabat pemerintah. Begitu masyarakat Filipina memandang status DLSU ini.

Berdasar pengamatan, aku mendapati kota ini memiliki roh segar sosialisasi dalam kalangan muda. Mereka memanfaatkan waktu berbual dengan cara yang hidup yakni bercakap sesama rakan sebaya. Minimum mereka berkumpul dan nongkrong di fast food dalam jumlah seramai 6 - 8 orang. Mereka makan sekadar alas perut iaitu semangkuk nasi, dua ketul fillet ayam goreng dan segelas coke. Sambil makan sambil ngomong. Kebiasaan yang trendy yang selalu dilakukan oleh anak muda dengan rakan sebaya mereka. Tidak nampak ditangan mereka telefon bimbit apatah lagi ditaruh di meja. Tidak nampak mereka menekan keypad telefon yang rata-rata anak muda lebih ramah menekan keypad untuk merespons Whatsapp, mendengar lagu atau melayari internet, dan bermain game via smartphone seperti yang selalu dilakukan oleh anak-anak muda bahkan ibu bapa mereka di belahan negara lain. Sesuatu yang kontradiks! Aku mencari-cari sebab mengapa generasi muda di sini nampak terbiasa dan tidak canggung. Ternyata internet dan elektrik di sini terbilang sangat mahal! Aku melalui keadaan itu apabila menggunakan sim card daripada penyedia telekomunikasi jenama Globe. Dek selalu merespons Whatsapp, kredit atau pulsa saya rentan cair atau susut nilai sehingga perlu direload. Rupanya ada kesan positif atau ada nilai pendidikan daripada sesuatu perkara yang tidak menyebelahi kita. Kesan positifnya ialah masyarakat terdidik untuk selalu menghargai diri dan persekitaran sosial. Bukankah hidup harus bersahabat, harus berdamping dan harus melengkap bersama-sama. Nah, itu yang berlaku di sini. Mereka memaksimumkan waktu dengan cara benar. Nongkrong secara verbal lebih mendominasi sehingga distrik ini benar hidup dengan pergerakan manusia dan sikap sosialnya.

Aku mengamati dan menilai bahawa berbual secara verbal adalah satu proses sosiolisasi yang memiliki kesan serta-merta baik dari segi bagaimana kita menghargai, cara kita bersahabat dan cara kita menyerap kerana sikap sosial tumbuh secara semula jadi kerana proses berbual yang sesungguhnya, sudah pasti secara substantif berlaku perkongsian bestari walau sekecil apa pun materi perbincangan yang dibualkan.

Jangan tak tahu bahawa penelitian pakar menunjukkan bersosialisasi sekaligus berbual secara verbal di mana-mana pun jua dapat meningkatkan daya ingat. Bahkan bersosialisasi dikatakan memiliki dampak yang sama dengan bermain sahibba dan teka-teki bagi meningkatkan kesihatan otak. Dan berbual tentunya bikin panjang umur!

Nah, masyarakat kita khususnya generasi muda telah kehilangan banyak hal yang terjadi daripada proses verbal, baik itu ilmu, tumbuhnya sikap ingin tahu, menghargai masa dan peluang bertanya serta mendalami sesuatu secara langsung daripada kawan yang arif dalam sesuatu hal, peluang untuk belajar merakam secara serta merta dalam minda, peluang untuk selalu mengaktifkan minda atau fikiran dengan perkara-perkara baharu dan tentulah banyak lagi yang dapat diperoleh daripada proses sosialisasi verbal yang berlangsung. Perlu diingat bahawa verbal bukan sekadar nongkrong bareng tetapi juga melatih diri untuk berusaha dan kreatif untuk membuat terobosan kerana minda telah terlatih aktif untuk berfikir kerana dalam berbual, kod minda anda bukan sahaja menerima pesan bahkan perlu berfikir sebelum merespons pesan yang disampaikan oleh lawan berbual anda. Dengan berfikir dan merespons, anda mempraktiskan sesuatu yang benar dan sesungguhnya, dan menghindar budaya copy dan paste seperti yang lazim dalam penggunaan WA.

Masyarakat di sini memanfaatkan masa dengan benar ketika bersosial. Sembang bareng membolehkan mereka mengamati dan memahami budaya, kebiasaan, dan sesuatu yang trendy daripada perilaku sosial. Itulah mengapa mereka menjadi tuan di tanah airnya. Mereka menguasai bisnes dalam pelbagai lapangan meskipun tidak dinafikan ada antara mereka yang berjuang untuk mendapat sesuap nasi dan tinggal di setinggan yang kumuh. Yang pasti, perilaku sosial yang benar tanpa membuang masa dengan smartphone telah memberikan kesedaran kepada mereka tentang pentingnya menghargai masa, menghargai diri dan melihat masalah sebagai peluang untuk berkembang menjadi ahli dalam sesuatu sektor yang mereka ceburi dan usahakan.

Dari sisi lain, harus diakui bahawa telefon bimbit dan aplikasinya adalah senjata bermata dua. Terserah bagaimana anda menilai dan menggunakannya. Yang harus dihindarkan ialah penyesuaian penggunaan alat berkenaan bagi menghindarkan kita menjadi manusia yang konsumptif dan akhirnya fikiran menjadi fakir, lemah dan malas yang berimpak pada kalangan generasi muda menginginkan sesuatu yang sifatnya instan dan mudah. Sikap inilah kemudiannya melunturkan semangat dan nilai berusaha dan belajar daripada kesalahan dan pengalaman.

Sekadar pandangan.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...