Rabu, 6 Januari 2016

Malate, Manila kota pendidikan yang ramah dan bersahabat

Awal Januari 2016, aku mendampingi anak sulung yang mengikuti program Discovery Year (DY) di De La Salle University (DLSU). Duk selama 10 hari tanpa berbuat apa, tentulah tidak bererti apa-apa. Kesempatan ini kugunakan untuk memerhati dan menjelajah budaya hidup kota yang terkenal dengan sukan basket ball, tinju dan pentas bagi anak gadis mencipta sejarah peribadi dalam pergelaran Miss Filipina sekaligus Miss Universe. 

Berbalik pada tujuan asal, DLSU terletak di areal Malate yang padat dan sibuk. Padat dan sibuk dengan kenderaan pelbagai warna baik Jeepny, beca yang menggunakan basikal dan motor, dan kenderaan lain. Ini ditambah pula dengan deretan kedai makanan segera di pinggir jalan yang sentiasa padat dengan pelanggan yang lapar, dan mereka yang duduk bersembang sambil makan french fries dan minum coke. Yang lalu lalang pada waktu puncak menambah warna areal Malate dan menjadikan areal di sini sentiasa hidup dan berdenyut dengan warna-warnanya. Yang pasti, kehidupan dan ekonomi di sini saling mendukung dan melengkap antara satu sama lain. Ada manusia bererti ada kegiatan. Dari pendidikan, pengangkutan, peruncitan, perkhidmatan hinggalah masyarakat yang sekadar menghabiskan masa berbual-bual. 

Malate adalah kota yang ramah dan bersahabat kerana semua keperluan dan kelengkapan yang anda perlukan ada di sini. Mahu menjamu sambil nongkrong, sebut saja Burger King, Starbuck Coffee House, Mc Donald, KFC, Kenny Rogers Rooster, Jollibee dan rantaian makanan segera Filipina di bawah jenama Chowking dan Tapa King ada di sini. 

Di kota Malate ini, anda boleh melihat pelbagai ragam manusia tetapi ketika waktu puncak rehat, golongan remaja dan dewasa paling mendominasi. Mereka keluar berama-ramai sama ada untuk bergerak dari kampus ke kampus DLSU yang luas dan terpencar daripada bangunan utama malahan ada kampus cabang DLSU yang berada bersebelahan dengan kedai makanan segera. Mereka bergerak berkumpulan dengan pakaian yang santai bak hendak pergi ke pantai, ke pusat kebugaran bahkan seperti hendak window shopping gayanya. Tetaplah gaya itu simpel itu sudah menjadi trendy bagi anak kampus DSLU dan juga masyarakat di sekitarnya.

Baik, kesempatan menemani anak sulung yang mengikuti program DY di DLSU ini aku gunakan untuk mendapatkan sebanyak mungkin maklumat mengenai kawasan sekitar dengan DLSU khususnya maklumat tentang penginapan, kelengkapan, pengangkutan dan tentu sekali makanan untuk menyambung hidup!!! Sebelumnya, tidak banyak maklumat yang dapat membantu sebagai pencerahan walaupun diakui sedikit maklumat daripada google setidaknya dapat memberikan gambaran tentang DLSU dan Malate. Info ini tentu dapat mengurangkan keraguan kita tentang keselamatan di areal ini. Selain daripada bantuan google, pelajar Brunei yang pernah menjalani program DY di DLSU juga mengongsikan pengalaman dan rekomendasi mereka, baik tentang DLSU mahupun areal sekitarnya.  Kepada pelajar Brunei DS dan serantau yang mengikuti pengajian di DLSU, semoga info berikutnya bermanfaat.

Penginapan

Banyak kondominium atau kondotel (kondo dan hotel) terletak berhampiran dengan DLSU sama ada sebaris atau berhadapan dan kondo yang berdiri di sekitar tidak jauh daripada kampus DLSU. Antaranya ialah WH Taft, EGI Taft Tower, dan The One Archer's Place (terletak bersebelahan dengan DLSU), 2 Torre Lerrenzo, The Manila Residence Tower I dan The Manila Residence II, Burgundy Transpacific Place, Hills Residence (berhadapan atau bertentangan dengan DLSU). Yang berada di sekitar DSLU dan tidak tidak jauh untuk berjalan kaki, antaranya ialah Cara Celine (khusus untuk pelajar lelaki), @Home (khususnya untuk pelajar perempuan dan terletak bersebelahan dengan bangunan Cara Celine) dan berada di persimpangan Estrada St. Selain itu, ada juga WWW. Residency dan Provident Tower juga terletak di Estrada St.

@Home khusus untuk pelajar perempuan


The Providence Tower

EGI Taft Tower

WH Taft Residences
Cara Celine khusus untuk kediaman pelajar lelaki
Leaflet karyawan yang boleh dihubungi'
untuk menyewa kondo 2 Torre Lorenzo

Leaflet University Pad Residence

Pintu masuk utama EGI Taft Tower tempat penulis menginap

Pentadbiran kondo ini menggalakkan bentuk sewa jangka panjang atau minimum setahun. Bilik yang ditawarkan untuk seorang (bilik tipe studio bersaiz sederhana yang dilengkapi katil bujang, meja kecil, peti ais dan almari baju), bilik untuk dua atau tiga orang, dan yang berbentuk dormtel, minimum 6 - 8 orang. Sewa tidak termasuk bil utiliti seperti air dan elektrik. Anda harus bijak menggunakan utiliti kerana di Manila, elektrik terbilang mahal.

EGI Taft juga menyediakan bilik untuk disewa
oleh pelajar DLSU 
Berhubung dengan penyediaan makanan seperti memasak, terdapat kondo yang menyediakan dapur yang dikongsi bersama bagi mereka yang berkongsi 4 atau 6 orang sebilik khususnya katil jenis bertingkat. Terdapat bilik yang hanya sesuai untuk memanas air sahaja atau mungkin menanak nasi yang berlaukkan barangan dalam tin.

Dari segi keselamatan ditempat penginapan, anda tidak perlu meragui dan berasa bimbang dengannya. Setiap kondo ini menggajikan sekuriti yang cukup untuk mengawasi dan memantau penginap, tetamu atau pelawat yang masuk. Bahkan penginapan di @Home untuk pelajar perempuan dibuat pembatas atau pagar pemisah sebelum mereka masuk ke kamar masing-masing. Tahap keselamatan setiap properti ini memang super meskipun anda juga disarankan untuk berhati-hati setiap masa. Sedikit informasi tentang penginapan @Home yang terletak di Estrada St, sekuriti perempuan berbangsa Filipina yang berusia dalam 40-an di sini sangat ramah, membantu dan bersahabat. Boleh diharap. Percayalah. Mereka tipe yang mendedikasikan diri pada kerja dan SOP pada pekerjaan yang dipegang.

Bagi ibu bapa yang datang melawat anak mereka yang belajar di DLSU, boleh menginap di St. Benilde Hotel (berada di Estrada St) atau EGI Taft Tower di Tingkat 29 (Taft Eve). Sebaiknya, menginaplah di EGI Taft Tower.

Kadar sewa hotel di EGI Taft Tower bagi
ibu bapa yang hendak melawat anak mereka


Kemudahan

Semua kemudahan yang anda perlukan ada disekitar kawasan DLSU mahupun tempat kediaman yang bakal anda pilih di atas. Bertaburan kedai serbaneka atau minismart shop yang berkonsep 24 jam seperti 7Eleven dan MiniStop melayani keperluan anda untuk mendapatkan kelengkapan seperti air mineral, minuman lain dan bahan cuci dll. Disediakan juga peti pengecas mobile. Perkhidmatan mencuci baju disediakan atas nama Metro Wash. Caj dikenakan mengikut perkilogram, minimum harus 3kg.

7Eleven bersebelahan WWW.Residency
Sebagai pelajar, anda tentu memerlukan banyak kemudahan bagi melancarkan perjalanan kuliah anda. Di Malate atau berdekatan dengan kondo dan sekitar DLSU, khidmat percetakan dan aneka perkhidmatan yang berkaitan dengannya seperti membuat gambar pasport, mencetak gambar, memfotokopi dsb, tumbuh bah cendawan. Perkhidmatannya cepat kerana dikelilingi oleh karyawan yang cekap dalam melayani keperluan anda. Di samping terdapat kedai alat tulis atau stationary yang lengkap untuk anda mendapatkan kelengkapan alat tulis yang diperlukan sepanjang pengajian.
Aneka minuman dijual

Tempat mencuci baju

Caj mencuci yang dikenakan oleh Metro Wash
Western Union bersebelahan University Pad Residence 

Aneka buah-buahan yang dijual di pinggir jalan berdekatan
dengan University Pad Residency

Khidmat percetakan, gambar dll
Sim Card

Terdapat beberapa provider telekomunikasi menyediakan perkhidmatan sim card bagi perkhidmatan telefon mudah alih antaranya Globe, Smart dan TM. Bagi mereka yang baru datang belajar dan tinggal berbulan-bulan atau mereka yang ada urusan berhari-hari di Manila, disarankan membeli sim card Globe. Di Bandara Manila, dua kiosk sim card iaitu Globe dan Smart ada disediakan bagi memenuhi keperluan pengunjung. Pilihlah Globe kerana liputan internet yang luas. Cuma anda harus pastikan anda memiliki kredit atau pulsa yang cukup untuk merespons text via WA. 

Ketika anda mahu membuat top up kredit atau pulsa, karyawan di 7Eleven, MiniStop dan kiosk mini sim card, hanya faham kata reload sahaja. Elakkan menyebut kata top up kredit atau recaj kredit apalagi kekata tambah pulsa yang membuatkan mereka tercenggang dan bertanya kembali. 

Mesin ATM, Western Union dan Tukaran Wang Asing

Bagi pelajar antarabangsa, tiga perkara di atas sangat penting. Bagi pelajar yang menginap di areal Malate, mesin ATM dari pelbagai perbankan yang menyediakan perkhidmatan pengeluaran dua hala (Cirrus) disediakan. Caj bagi pengeluaran wang bagi kad ATM bank negara asing dikenakan sebanyak P200.00. Paling menjamur, ATM Bank of Philipine. Namun terdapat saran daripada pihak DSLU khusus kepada pelajar luar untuk mengeluarkan wang di mesin ATM CitiBank salah sebuah bank antarabangsa. Ketika mengeluarkan wang, anda dinasihatkan untuk meletakkan kewaspadaan tahap tinggi kerana Malate adalah kawasan yang padat dan aktif dengan kegiatan manusia.

Mak bapak tentu mengirimkan wang kepada anak-anak mereka di sini. Cara termudah dan paling cepat ialah menggunakan Western Union (WU). Di areal Malate, khusus bagi mereka yang tidak mengginap di University Pad Residences, anda perlu menapak sedikit untuk mencari WU yang berada di Ocampo St. WU betul-betul berada tidak jauh daripada University Pad Residences untuk kemudahan anda menunaikan wang kiriman. Jika anda ingin bergerak lebih jauh sedikit, anda perlu ke SM Horison Plaza yang berada di Adriatico St. Terdapat dua kaunter WU, masing-masing berada di dalam Shop Wise (peruncit yang menjual barangan dapur dan keperluan rumah) dan satu lagi di dalam Hypermarket berdekatan Mc Donald. Sebaiknya, pergilah ke kaunter WU dalam Hypermarket yang kelihatan lebih aman. WU sebetulnya banyak menjamur di areal perkotaan yang aktif seperti di Pedro Gill St yang identik dengan Robinson Mall, hotel, hiburan dan spa.

Keselamatan bagi pelajar perempuan Islam khususnya yang bertudung atau berhijab

Sepanjang aku duduk memerhatikan kawasan di sekitar Malate dan DLSU, tidak ada gangguan bagi pelajar yang memakai tudung dan hijab yang simpel buat menutup kepala. Ramai pelajar dari Saudi Arabia membuat pengajian dalam bidang kejururawatan di DLSU. Pelajar-pelajar ini berjalan bebas untuk melaksanakan urusan harian mereka masing-masing.

Untuk pelajar perempuan, tiada kebimbangan mengenai gangguan seksual dsbnya kerana rata-rata anak gadis Filipina yang moderat dengan pakaian yang slim fit kerana majoriti mereka bertubuh ramping semampai (memang negara ini identik dengan kota Miss Universe dan rupa paras yang menawan kerana maraknya perkahwinan campur) lalu lalang dengan bebas di kawasan sibuk mahupun di gang atau jalanan yang sempit. Kemudahan lampu jalan cukup untuk menerangi jalan-jalan dan laluan kecil.

Makanan Halal

Pusat makanan segera tidak terbilang dengan jari di areal Malate ini. Sebut saja Mc Donald, Starbuck, Jollybee dan rantaian makanan Filipina seperti Chowking menjamur di mana-mana. Sentiasa penuh dengan manusia. Namun bab halal tentulah diragui. Dan memang sulit untuk mendapatkan makanan halal di sekitar Malate. Boleh dikatakan hampir tiada! Anda perlu pergi ke Robinson Mall di Pedro Gill St untuk menikmati makanan halal Iranian di bawah jenama Arya.

Senarai tempat makanan halal


Arya Persian Restoran
Menu yang disajikan di Arya beragam, dari beriyani, roti prata dan skewer lamb. Harga sedikit mahal.

Pengangkutan

Tidak timbul masalah pengangkutan awam d Malate. Terdapat banyak pilihan. Dari yang murah hingga yang mahal. Seperti biasa pengangkutan yang mudah tentulah Jeepny, motorize tricycle (sejenis beca roda tiga yang digerakkan oleh motosikal atau basikal), teksi berwarna putih dan MRT. Teksi berwarna putih yang berpenyaman udara mengenakan caj bayara berdasarkan bacaan meter perjalanan. Caj permulaan P40,000. Manakala harga motorize tricycle tergantung jarak perjalanan dari point ke point. Sebaiknya anda bincang dahulu tentang caj yang dikenakan sebelum anda bersetuju menaikinya. Tentang caj bagi angkutan Jeepny, tidak jelas kerana aku tidak merasai pengalaman menaiki Jeepny yang kelihatan terlalu padat dengan penumpang diikuti bunyi enjin yang bising.

Jeepny yang popular dan dominan di Manila

Beca roda tiga

Teksi putih berpenyaman udara
Meskipun kota ini sibuk dengan kenderaan dan pengangkutan awam yang lalu lalang, jangan bimbang untuk menyeberang. Pada setiap titik zebra crossing, terdapat sekuriti yang akan membantu anda menyeberang dengan cara meminta kenderaan yang lalu berhenti sebentar.

Secara keseluruhan, kota ini sesuai untuk tempat studi namun bagi pelajar muslim, ia sulit bagi memenuhi nutrisi anda untuk jangka panjang, kecuali anda memang jenis yang survive dan tahan diet.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...