Sabtu, 7 Oktober 2017

era masyarakat konvergens

Kita kini berada dalam era masyarakat konvergens. Era yang menguncupkan perkhidmatan dan keperluan yang sebelum ini berserakan entah di mana-mana, kini menjadi satu hab, satu perangkat atau sebagai pusat sehenti. Pendek kata, era keterangkuman. Ini menjadikan perkhidmatan yang ditawarkan lebih ramah dan bersahabat. Dari sudut ekonomi, ia lebih efektif dari segi kos, masa dan tenaga. Contoh mudah era masyarakat konvergens ialah melalui peranti telefon pintar (smartphone). Dengan telefon pintar yang menyedia demikian banyak application yang memanjakan pengguna, anda bisa berurusan dengan segala macam, antaranya mengambil gambar dengan resolusi tinggi, membeli secara online, e-payment, e-top up, e-statement bank, e-garage sale, melakukan pemindahan wang, gps maps, waze, belajar bahasa, melihat cuaca dunia, kadar tukaran asing, citymapper, peta laluan train dan mrt, menentukan kiblat, wirid dan doa, tempat makan dan segala macam yang dahulunya semua urusan ini memakan masa, biaya dan tenaga.

Tiada siapa yang tidak memiliki sekurang-kurang satu smartphone. Tiada siapa dapat menafikan peranan smartphone dalam semua sisi kehidupan. Sekalipun ada yang membenci smartphone dan melemparkannya ke dinding, anda tetap mahu memilikinya kerana peran pentingnya dalam merealisasikan dunia digital untuk urusan kehidupan seperti yang disebutkan sebelum ini.

Pendek kata, masyarakat kini dimanjakan dalam era konvergens. Mereka tidak perlu banyak bergerak, terkejar-kejar seperti tiada kesudahan. Memadai memiliki gajet sama ada komputer riba mahupun telefon pintar yang tersambung dengan wifi. Trend dunia digital ini memaksa masyarakat mendigitalkan diri mereka sendiri agar mobiliti sosial bergerak seiring dengan inovasi teknologi dan perkhidmatan. Dengan kata lain, kita perlu celik IT dan celik teknologi serta sentiasa mengemaskini pengetahuan agar tidak jauh tertinggal dengan anak-anak. Dunia digital kini bukan sahaja sebagai trend anak muda tetapi juga sebagai sahabat elektronik kepada semua lapisan umur asalkan mereka celik IT. Dunia digital seperti ini bukan barang mewah tetapi merupakan satu wahana keperluan kerana perannya tidak wajar dipandang ringan. Mereka yang menolak digital, anti-IT dan segala bentuk inovasi sehingga degil untuk beradaptasi telah menerima padah yang bukan kepalang. Sebagai contoh, industri retail yang menolak pemasaran digital atau online melalui apa yang dikatakan sebagai penderitaan kerana trend pembeli yang berubah dan beralih daripada tatap muka kepada duduk di rumah dan membeli secara online. Kesannya, industri retail gulung tikar kerana muram dan sunyi dek tiada pengunjung atau pembeli. Bagi pengusaha yang mahu bertahan, mereka harus memanfaatkan digital.

Dunia digital amat sinonim dengan kreativiti dan inovasi. Hakikatnya, pada awal kemunculannya, banyak industri pembuatan kelengkapan elektronik menutup fabrik mereka dek tekanan yang maha dahsyat. Antara yang menerima kesan ialah peranti penyimpanan data yang sudah berubah dan lebih slim, industri pembuatan kamera mini cybershot, gajet GPS, televisyen, bahkan lampu biasa juga beralih kepada lampu LED yang lebih save energy, dekstop yang menyatu antara monitor dan CPU dll.

Digital adalah trendy, namun bila pengakhiran eranya, dan era apa yang mengganti, waktulah yang akan menjawabnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

COVID-19 - Dunia Ini Rapuh dan Tidak Berdaya, Pelajaran Buat Kita

Tidak siapa menduga COVID-19 yang bermula di Wuhan, China merebak ke seluruh dunia. Masyarakat dibuat terpinga-pinga dan panik. Kita dibias...